ظرفیت ۷۳۰‌میلیون مترمکعبی تولید گاز  از پارس‌جنوبی در زمستان ۱۴۰۲

به گزارش «شانا»، میدان مشترک پارس‌جنوبی که ۵۰‌درصد ذخایر گازی ایران را در خود جای داده، سهمی ۷۰‌درصدی را در تولید گاز کشور برعهده دارد، از همین‌رو استمرار تولید از این میدان، در تامین امنیت انرژی ایران در بخش‌های مختلف از جمله بخش خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنعتی بسیار مهم است. اگرچه بیش از ۲۳ سال‌از آغاز توسعه این میدان مشترک می‌گذرد، همچنان طرح‌های مختلفی با هدف نگهداشت و افزایش تولید از پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس در جریان است. افزون بر آن، با توجه به برداشت گاز از سوی ایران و قطر در سال‌های گذشته، به‌تدریج فشار گاز در مخزن پارس‌جنوبی در حال کاهش است و برای آنکه همچنان بتوان بیشترین تولید را با هدف تامین انرژی مورد‌نیاز کشور انجام داد، باید طرح‌های فشارافزایی اجرا شود.

این در شرایطی است که به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، ایران در زمستان با ناترازی بیش از ۲۵۰‌میلیون مترمکعبی گاز روبه‌‌‌‌‌‌روست و حفظ ظرفیت تولید کنونی اهمیت بسزایی دارد. با این حال برای جبران این ناترازی، افزون بر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌ها با هدف کاهش شدت مصرف، افزایش تولید گاز نیز باید در دستور کار باشد. با توجه به این مهم، افزون بر توسعه پارس‌جنوبی، بهره‌‌‌‌‌‌برداری از سایر میدان‌‌‌‌‌‌های گازی نیز مورد‌توجه بوده و آنگونه که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده، توسعه میدان‌‌‌‌‌‌های گازی مانند کیش، پارس شمالی، بلال و فرزاد بی‌ نیز به موازات مطالعات فشارافزایی در بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان در حال انجام است.

به گفته متجلی، با اجرای طرح‌های مختلف در پارس‌جنوبی مانند تولید زودهنگام از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی، اجرا و بهره‌‌‌‌‌‌برداری از خط لوله جدید فاز‌۱۶ و برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی برای تولید گاز از سکوی آلفای فاز‌۱۳، ظرفیت تولید گاز در زمستان از این میدان مشترک تا ۳۰‌میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت، همچنین تولید زودهنگام گاز از میدان کیش نیز از سال‌آینده آغاز خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مطالعات فشارافزایی در میدان مشترک پارس‌جنوبی توسط پیمانکار ایرانی و با همکاری شرکای خارجی در حال انجام است، تاکید کرده که این مطالعات برای صرفه‌‌‌‌‌‌جویی در زمان در هر دو بخش خشکی و دریا انجام می‌شود.

یکی از وظایف مهمی که به‌‌‌‌‌‌عهده شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد، نگهداشت و افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی است. در این زمینه، تولید گاز از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی در آیینی با حضور رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری همزمان با هفته دولت آغاز شد که ابتدا با تولید ۵/ ۷میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شده‌است و پیش‌بینی می‌شود تولید از سکوی ۱۱بی، تا زمستان به ۱۵‌میلیون مترمکعب در روز برسد.