صرفه‌‌‌‌‌جویی ۸۰۰‌میلیون دلاری در فاز‌۱۱ میدان مشترک پارس‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه فاز‌۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس‌جنوبی در اسفند سال‌۱۴۰۱ از سوی رئیس‌‌‌‌‌جمهوری افتتاح شد، ادامه داد: در روزهای گذشته سکوی فاز‌۱۱ نیز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد، همچنین یکی از اقدام‌های مهم برای افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی احداث خط لوله دریایی جدید فاز‌۱۶ است؛ از ابتدای مهرماه امسال ۸‌میلیون متر‌مکعب در روز افزایش تولید از این فاز‌ محقق خواهدشد.  مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه ۷‌درصد از ذخایر گاز دنیا در مخزن مشترک پارس‌جنوبی قرار دارد، افزود: ۵۰‌درصد از ذخایر گاز ایران و ۷۰‌درصد از گاز تولیدی کشور از سوی شرکت نفت و گاز پارس تولید می‌شود و پارسال رکورد تولید در این میدان به ۷۰۵‌میلیون‌‌‌‌‌ مترمکعب گاز در روز رسید‌که با طرح‌هایی مانند فاز‌۱۶ این عدد افزایش می‌‌‌‌‌یابد.

متجلی به لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: دلیلی ندارد افزایش تولید داشته باشیم، اما مدیریت مصرف وجود نداشته‌باشد؛ هر سال‌به‌‌‌‌‌دلیل ناترازی گاز این سوال مطرح شود که چرا تولید افزایش نمی‌‌‌‌‌یابد، درحالی‌که سه وزارتخانه راه و شهرسازی، نیرو و صمت باید با توجه به بازده پایین در صنایع انرژی‌‌‌‌‌بر، اقدامام‌‌‌‌‌هایی انجام دهند و مصرف مهار شود که این افزایش تولید را باید به‌عنوان ثروت و ارزش‌افزوده داشته باشیم.  وی با بیان اینکه در ۲۰ سال‌گذشته بحث امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی دنبال شده‌است اما به‌‌‌‌‌دلیل شرایط بین‌المللی به نتیجه نرسیده، ادامه داد: توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی با بی‌‌‌‌‌مهری روبه‌رو شد و با توجه به تصمیم‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم و با تکیه بر توان داخلی به‌جز مواردی که تجهیزات ویژه مورد‌نیاز است، اساس کار از سوی متخصصان و سازندگان ایرانی انجام شد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی از سال‌۷۹ آغاز و سرانجام در سال‌۹۹ شرکت ایرانی پتروپارس وارد این قرارداد شد و اکنون نتیجه اعتماد به شرکت‌های داخلی را مشاهده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه ارزش محصولات فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی ۵‌میلیارد دلار خواهد بود، گفت: نگهداشت تولید در این فاز ‌از سوی همکاران واحد عملیات و پشتیبانی انجام می‌شود تا توان تولید خود در این میدان را ۷۰۵‌میلیون متر‌مکعب گاز در روز نگه داریم.  وی با اشاره به اینکه انتقال، نصب و راه‌اندازی همه ۳۷ سکوی میدان گازی پارس‌جنوبی از سوی شرکت‌های داخلی انجام شده‌است، ادامه داد: با تعریف سه پکیج حفاری در فاز‌۱۱ این میدان در سال‌آینده تولید به ۲۸‌میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. بخش عظیمی از گاز تولیدی در این میدان در واحدهای پتروشیمی استفاده و ارزش‌افزوده بالایی را به‌دنبال دارد. متجلی گفت: ساخت و نصب جکت دوم فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی تا پایان امسال انجام و حفاری چاه‌‌‌‌‌های جدید در سال‌آینده آغاز خواهد شد، همچنین کار مهندسی سکوی دوم این فاز ‌از سوی شرکت ایزوئیکو در حال انجام بوده و برآورد می‌شود این سکو تا سه سال‌آینده در موقعیت خود نصب شود.

سلمان خزایی، معاون عملیات و تولید شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست با بیان اینکه استمرار تولید گاز از میدان پارس‌جنوبی به‌دست متخصصان داخلی در سال‌های تحریم میسر شده‌است، گفت: در مجموع در میدان پارس‌جنوبی ۶‌هزار کیلومتر خط لوله دریایی گاز ترش و سه‌هزار کیلومتر خط لوله گلایکول وجود دارد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۶۴۵‌میلیون متر‌مکعب گاز از میدان پارس‌جنوبی تولید می‌شود که این کاهش تولید نسبت به رکورد تولید در زمستان به دلیل توقف سکوها برای تعمیرات‌‌‌‌‌ اساسی است. معاون عملیات و تولید شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین شرکت تولید انرژی در کشور هستیم، گفت: روزانه معادل ۴ تا ۵/ ۴میلیون بشکه نفت در پارس‌جنوبی تولید می‌شود. خزایی یادآور شد: امسال رکورد تولید در پارس‌جنوبی را با عملیاتی‌شدن کامل فاز‌۱۱، خط لوله فاز‌۱۶ و وارد مدار‌شدن فاز‌۱۳ به ۷۳۰ تا ۷۴۰‌میلیون مترمکعب افزایش خواهیم داد.