حمایت مسکو و شورای همکاری خلیج‌فارس از اقدام‌‌‌های اوپک‌‌‌پلاس

بر اساس بیانیه مشترک دیپلمات‌‌‌های ارشد روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، دو طرف همچنین توافق کردند روی توسعه زنجیره تامین منابع انرژی کار کنند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و وزیر امور خارجه روسیه برای ششمین نشست مشترک وزارتی راهبردی بین دو طرف در مسکو دیدار و گفت‌‌‌وگو کردند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بر اهمیت ادامه تلاش‌‌‌های اوپک‌‌‌پلاس و لزوم پایبندی همه کشورهای شرکت‌کننده به توافق این ائتلاف، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در خدمت منافع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و حمایت از رشد اقتصاد جهانی باشد، تاکید کردند. در همین ارتباط، بلومبرگ در گزارش اخیر خود آورده است: ، بانک جی‌‌‌پی مورگان معتقد است که ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌‌‌پلاس) برای ایجاد تعادل در بازارهای جهانی نفت خام باید اقدام‌‌‌های بیشتری انجام دهد و کاهش عرضه را تعمیق کند.

بر اساس برآورد جی‌‌‌پی مورگان، اوپک‌‌‌پلاس افزون بر کاهش‌‌‌های اعلام‌‌‌شده، باید برای نیمه دوم سال‌جاری میلادی روزانه ۷۰۰‌هزار بشکه معادل حدود ۱۸‌درصد دیگر از عرضه خود بکاهد. این بانک آمریکایی تصریح کرد که این مقدار کاهش باید تا سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید شود تا هم رشد عرضه غیراوپک و هم افزایش تولید برخی اعضای اوپک را جبران کند. اوپک‌‌‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰‌هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۶/ ۳‌درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰‌هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌‌‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در جریان نشست سی‌‌‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار، یک میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰‌هزار بشکه در روز برسد.

بر اساس این گزارش، رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌پلاس تقاضای جهانی را از آغاز سال ۲۰۲۲ افزایش داده است، حتی انتظار می‌رود رشد عرضه غیراوپک ۳۸‌درصد از تقاضای جهانی فراتر رود. بخش عمده‌‌‌ای از عرضه اضافه‌‌‌شده از حوزه اقیانوس اطلس بوده و ایالات متحده آمریکا در این زمینه پیشرو است و پس از آن برزیل، کانادا، نروژ، گویان و آرژانتین در جایگاه‌‌‌های بعدی قرار دارند.