گام‌‌‌‌‌‌های صنعت پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ ایران برای حضور در بازار روسیه

برخی فعالان بخش‌خصوصی صنعت پتروشیمی کشور با اشاره به اینکه توانایی صنعت پتروشیمی ایران متکی به دانش و تخصص داخلی در شرایط تحریم‌ها است، این ظرفیت را بستری مناسب برای تقویت همکاری‌ها با صنعت پتروشیمی روسیه در شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور دانستند.  محمدرضا قربانی از بخش فروش یکی از پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های فعال داخلی در این‌باره گفت: در نمایشگاه روس‌پلاست، افتخار معرفی صنعت پتروشیمی کشور را به صنعت پلاستیک روسیه داریم. وی گفت: شرکت مربوطه یکی از متنوع‌ترین سبدهای محصول را درمیان پتروشیمی‌های ایران در اختیار دارد که با هدف توسعه بازارها در روسیه و دیگر کشورهای همجوار در نمایشگاه روس پلاست حضور یافته‌است.

این فعال صنعت پتروشیمی گفت: در این زمینه، مذاکراتی نیز با شرکت‌های روس برای صادرات چندین نوع کاتالیست تولید ایران به این کشور در حال انجام است.  قربانی با اشاره به حضور شرکت‌های روس در نمایشگاه بین‌المللی نفت و انرژی در تهران گفت: افزایش حضور مراجعه‌کنندگان و غرفه داران روس در نمایشگاه امسال، نشانه‌ای از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌ها با ایران در عرصه صنعت نفت و پتروشیمی است.  سید‌محمد ثنایی از دیگر فعالان صنعت پتروشیمی حاضر در نمایشگاه روس‌پلاست بوده که در این نمایشگاه حضور یافته‌است. وی با اشاره به تولیدات شرکت متبوعش در صنعت پتروشیمی گفت: ۲۰سال‌قبل، تولید کیسه‌های پتروشیمی را شروع کردیم، مدتی هم به پتروشیمی روسیه صادرات داشتیم ولی به‌خاطر مشکلاتی که بعد از تحریم‌های ایران به‌وجود آمد صادرات ما متوقف شد اما اخیرا در ماه‌های گذشته، دوباره صادرات به روسیه را آغاز کرده‌ایم.

محرابیان مدیر فروش یک شرکت دانش‌بنیان نیز با اشاره به تولیدات خود در صنعت پتروشیمی با پایه پلیمری گفت: هم اینک در حال عرضه یکی از محصولات با کارکرد پوشش پلی‌اتیلنی لوله‌های انتقال آب، نفت و گاز به کشور روسیه هستیم. نمایشگاه بین‌المللی روس پلاست در مسکو که روز سه‌شنبه با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و برخی نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی آغاز به‌کار کرد، عصر روز پنج‌شنبه به‌کار خود پایان داد.