جلیلی گفت: از سال‌۸۶ که سامانه هوشمند سوخت در کشور اجرایی شد، سالانه ۱/ ۱میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اضافه می‌شود و امروز حدود ۲۳‌میلیون خودرو در این ناوگان تردد می‌کنند که مصارف این خودروها با استاندارد جهانی متفاوت است.  او با بیان اینکه ۲۳‌درصد خودروهای ۲۰سال ‌به بالا سن دارند، گفت: این موضوع در حالی است که پارسال ۹/ ۴میلیون کارت سوخت صادر شده‌است، درحالی‌که از تبصره‌۱۳ غافل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف‌ شده‌است.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور تصریح کرد: هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور میانگین روزانه ۱۱۲‌میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که روند افزایشی آن، شتاب بالایی دارد و لازم است به سیاست‌های بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در این بخش به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت ویژه توجه شود. 

سالاری بیان کرد: هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون قیمت سوخت هواپیما، لیتری ۶۰۰‌تومان است که در مقایسه با هزینه انتقال و توزیع آن و نرخ پروازها بسیار ناچیز است.  معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر تشکیل بازار انرژی به‌عنوان مبنای بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و مکانی برای عرضه و تقاضا انرژی صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده تا چه حد پیش رفته و چقدر از منابع درنظر گرفته‌شده به تشکیل این بازار اختصاص یافته‌است؟ گفت: در حوزه بازار انرژی چند اشکال وجود دارد.  در حوزه فرآورده‌های اصلی و تولید کشور چون اولویت تقاضای داخلی است، نرخ با قیمت دولتی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. به گفته جلیلی در ابتدا باید مدیریت مصرف انرژی را تعریف و پیاده کرد سپس «با برآورد میزان یارانه و قیمت واقعی بنزین می‌توان بازاری برای عرضه و تقاضا شکل داد.

با مدیریت مصرف انرژی، زمینه و بستر برای بازارسازی و عرضه انرژی در بازار فراهم می‌شود.»  او گفت: برای تعریف بازار باید میزان سوخت مصرف‌شده توسط هر شخص بررسی شود. تنوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و مدیریت مصرف از مهم‌ترین الفبای تشکیل یک بازار سوخت است.  به گفته سالاری نزدیک به یک‌میلیون خودرو در بخش حمل‌ونقل سنگین کشور نیز فعال هستند که ۶۸‌درصد آنها بیش از ۲۰ سال‌عمر دارند و در صورت خروج این ناوگان فرسوده و مدیریت برای صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در این بخش، در مصرف روزانه ۷ تا ۱۰‌میلیون لیتر نفت‌گاز در این بخش صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی خواهد شد. سالاری گفت: متاسفانه امروز تمام ظرفیت شبکه خطوط انتقال ما درگیر انتقال سوخت خودروهاست، افزون بر آن در بخش سوخت نیروگاهی نیز سال‌گذشته ۱۰‌درصد رشد داشتیم که اگر مدیریت بهینه مصرف در این حوزه اتفاق نیفتد، این عدد بازهم افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. 

او گفت: پارسال به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور میانگین روزانه ۲۶۵‌میلیون لیتر سوخت در بخش نیروگاهی کشور مصرف شده‌است که عدد بسیار بزرگی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌آید. معاون وزیر نفت با اشاره به قانون بودجه‌کشور مبنی‌بر اختصاص ۴۰‌درصد از عواید سودهای پالایشی به اجرای طرح‌های بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی گفت: ناوگان حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکتی مجموعه پالایش و پخش، یکی از جوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ناوگان‌هاست که به سیستم کهاب مجهز است و میزان مصرف سوخت در این ناوگان در حد استانداردهای رایج دنیا است.  وی همچنین تاکید کرد: طبق ماده‌۱۲ در حوزه بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف انرژی، منابع حاصل از بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف سوخت می‌تواند صرف اجرای پروژه‌ها شود که الگوهای متعددی در این بخش داریم و در حال برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و اجرا در تمامی بخش‌ها در این زمینه هستیم.