وی افزود: اهمیت این مطلب به‌‌‌قدری است که در سال‌های اخیر، جهان به‌‌‌سمت رشد ذخیره‌‌‌سازی گاز پیش رفته و ایران هم از این اقدام مستثنی نیست. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: با توجه به کمبود گاز، ذخیره‌‌‌سازی اهمیت زیادی دارد. کشوری مانند هلند، ۴۰‌درصد از گاز مصرفی خود را در فصل سرد از محل ذخیره‌‌‌سازی گاز تامین می‌کند. از سویی میانگین ذخیره‌‌‌سازی گاز در اروپا ۲۲‌درصد است. به گفته نوشادی، در دو کشور بزرگ تولیدکننده گاز مانند آمریکا و روسیه، بخشی از مصرف فصل سرد آنها از محل ذخیره‌‌‌سازی گاز است که میانگین این ذخیره‌‌‌سازی حدود ۱۷‌درصد است. وی ادامه داد: ما هم پیشبرد پروژه‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی گاز را در صدر اقدام‌‌‌های صنعت گاز قرار دادیم و این اولویت اکنون وارد تصمیمات مجلس و دولت شده است، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که رئیس‌‌‌جمهور درباره ذخیره‌‌‌سازی صحبت و در آغاز سال گذشته، فاز۲ شوریجه را کلنگ‌‌‌زنی کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: تلاش پیوسته همکاران در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران این است که افزون بر اینکه کار اجرای پروژه را پیش برده‌‌‌اند، بسترسازی اجتماعی هم برای اهداف انجام داده‌‌‌اند. بسترسازی اجتماعی دربرگیرنده عموم مردم و جامعه فنی و اقتصادی کشور، از جمله جلب راهکارهای جذب بودجه‌‌‌ در اقدام‌‌‌های هماهنگ ارکان دولت و مجلس است. نوشادی گفت: این بسترسازی آن‌قدر قوی انجام شده که امسال در بودجه چند قسمت به موضوع ذخیره‌‌‌سازی تخصیص داده شده است‌‌‌. ذخیره‌‌‌سازی دو افق دارد؛ افق مصوب و ابلاغی که ما برای افق ذخیره‌‌‌سازی ۱۰۰میلیون مترمکعب (۱۰‌درصد مصرف فصل سرد) حرکت می‌‌‌کنیم، افق بعدی نیز متعلق به برخی ارکان بالادستی است که مقدار ۲۰‌درصد اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت مهم ذخیره‌‌‌سازی گاز برعهده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است، افزود: اکنون روزانه معادل ۵/ ۵میلیون بشکه نفت و گاز طبیعی، پالایش، منتقل و توزیع می‌شود و بیش از ۷۰‌درصد مصرف انرژی کشور به گاز وابسته است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به پیشرفت‌‌‌هایی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در موضوع ذخیره‌‌‌سازی داشته است، درباره جزئیات پروژه‌‌‌ها، توضیح داد: در بحث ذخیره‌‌‌سازی، فاز یک شوریجه و فاز یک سراجه انجام شده و اکنون هفت‌طرح دیگر در دستورکار داریم که این طرح‌‌‌ها از حالت مطالعاتی و ابتدایی خارج شده‌اند. از سویی فاز۲ شوریجه ۲۰‌درصد انجام شده و فاز۲ سراجه قرارداد فعال دارد و آماده به کار است.