نفت ایران‌ در آستانه بین‌المللی شدن

بزرگ‌ترین گردهمایی نفتی خاورمیانه

سخنگوی وزارت نفت با اشاره به افزایش ۱۰۰‌درصدی حضور شرکت‌های خارجی در بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: صنعت نفت امروز بزرگ‌ترین کارفرما برای بخش تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی است و نقش پیشران صنایع را بازی می‌کند. علی فروزنده گفت: بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی نیز به‌نوعی به نفت وابسته است. صنعت نفت با در اختیار گذاشتن انرژی ارزان عملا نقش پیشران را در صنایع بازی می‌کند و به صنایع ما برای رقابت‌پذیری کمک خواهد کرد. سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه با این حال این تنها نقش صنعت نفت در اقتصاد ایران نیست، گفت: صنعت نفت امروز بزرگ‌ترین کارفرما برای بخش تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی است و نقش پیشران صنایع را بازی می‌کند.

به گفته فروزنده، تا ۲۵ سال‌پیش شرکت کالای نفت لندن را داشتیم و زمانی‌که یک تجهیز ساده نیاز بود، این شرکت کالای نفت لندن با یک تلفن و سفارش‌‌‌‌‌‌گذاری آن را خریداری کرده و به کشور می‌رساند. مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت گفت: امروز شرایط تغییر کرده و یک اکوسیستم بسیار بزرگ از سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات فنی و مهندسی در کشور شکل‌گرفته‌است. این موضوع چیزی نیست که اغلب کشورهای درحال‌توسعه نفتی آن را در اختیار داشته باشند و ایران تنها کشوری است که این اکوسیستم را در اختیار دارد و نماد آن نمایشگاه بین‌المللی نفت است. فروزنده گفت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور و خاورمیانه و یکی از نمایشگاه‌‌‌‌‌‌های بزرگ نفت دنیا است. نمایشگاه نفت بیشتر از یک گردهمایی، اتفاق بزرگ و اتفاق نمادین در صنعت نفت ایران است.

وی با اشاره به اینکه به‌‌‌‌‌‌جز مهمانان ارشد داخلی، مهمانان ارشد خارجی نیز حضور دارند، افزود: امسال الکساندر نواک حضور دارد و به دلیل اهمیت این نمایشگاه همواره از سوی مقامات خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد. به گفته فروزنده این نمایشگاه با شعار «صنعت نفت، ‌‌‌‌‌‌تولید فناورانه و مصرف بهینه» است، به این دلیل موضوع مصرف را وارد شعار نمایشگاه کردیم؛ زیرا یکی از چالش‌های مهم صنعت نفت موضوع بهینه‌‌‌‌‌‌سازی است و باید راهکارهایی برای تولید فناورانه بهینه‌‌‌‌‌‌سازی مصرف انرژی ایجاد شود.

حضور چهره‌‌‌‌‌‌های بین‌المللی

مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت گفت: صنعت نفت ایران در آستانه بین‌المللی‌شدن قرار گرفته و می‌تواند کالاهای خود را صادر کند که نماد آن بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که نفت و میعانات گازی ایران را پالایش می‌کنند. او با اشاره به اینکه حتی تجهیزات پیچیده، مانند کاتالیست‌‌‌‌‌‌ها به کشورهای صاحب فناوری مانند روسیه صادر شدند، گفت: آینده صنعت نفت مبتنی بر فناوری است و نیازمند این موضوع هستیم و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. سخنگوی وزارت نفت ادامه داد: سال‌گذشته رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و ۳معاون رئیس‌جمهور، همچنین معاونان وزرا از این نمایشگاه دیدن کردند.

فروزنده با اشاره اینکه این نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۰اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌‌‌‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، گفت: در بیست و هفتمین نمایشگاه یک‌هزار و ۵۰۰شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی حضور دارند که از نظر تعداد شرکت‌های خارجی شاهد رشد ۱۰۰‌درصدی هستیم. وی افزود: شرکت‌هایی از ۱۳ کشور مانند کشورهای روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، عمان و ترکیه حضور دارند و از این تعداد ۱۰۰شرکت اصلی و ۱۰۰شرکت نیز نماینده خارجی آنها هستند.

مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه این گردهمایی سال‌به‌سال ‌بیشتر مورد‌توجه قرار می‌گیرد، گفت: اولین بحث تلاش برای ارتباط بخش‌خصوصی ایران و سایر کشورها است و یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه یک همایش B۲B، ‌بین ایران و روسیه برگزار خواهد شد که در این رویداد ۱۰۰ شرکت روسی و ۲۰۰ شرکت ایرانی کنار هم قرار خواهند گرفت و مذاکرات دو و چند‌جانبه خواهند داشت. به گفته او با مشارکت روسیه ۳پنل مشترک کارشناسی فنی ایران و روسیه در طول نمایشگاه تشکیل خواهد شد و همایش تجاری ایران و روسیه در محل کوشک وزارت نفت نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه خواهد بود.برای تقویت حوزه انرژی یک سالن به شرکت‌های روسی و چینی واگذارشده و استقبال بی‌‌‌‌‌‌نظیری شده‌است.

سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه رویکرد تقاضا‌محور را جدی‌‌‌‌‌‌تر پیگیری خواهد کرد، گفت: در این رویدادها، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت نیازهای خود را ارائه خواهند کرد و کمک می‌کند بازار تضمینی به‌دست آورند و وارد ساخت تجهیزات شوند، با همین‌رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان که با وزارت نفت کار می‌کردند از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰شرکت افزایش پیدا کرده‌‌‌‌‌‌اند. فروزنده گفت: در کنار نمایشگاه ۱۰۰رویداد تفاهم‌نامه و قرارداد خواهیم داشت که از این ۱۰۰عدد ۳۳رویداد جانبی، ۱۰پنل تخصصی دانش‌بنیان، ۳پنل روسیه، ۳پنل بهینه‌سازی، اسناد مرتبط با ساخت داخل رونمایی خواهد شد و از چند تجهیز مهم صنعت نفت هم رونمایی می‌شود.