ثبت رکورد تولید یک‌میلیارد مترمکعبی گاز ترش در کشور

وی با بیان اینکه همکارانم با اقدام‌های جهادی و مدیریت مناسب توانستند با کمترین قطعی گاز، زمستان را پشت‌سر بگذارند، افزود: امسال رکورد تولید یک‌میلیارد مترمکعبی گاز ترش در کشور ثبت، ۸/ ۱میلیارد لیتر فرآورده نفتی تولید و توزیع شد و افزایش تولید روزانه ۲۰‌میلیون مترمکعب گاز طبیعی نسبت به سال‌۱۴۰۰ را شاهد بودیم.وزیر نفت با اشاره به اقدام‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت برای استمرار پایداری گاز در کشور تصریح کرد: ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی گاز طبیعی‌‌‌‌‌‌فشرده‌‌‌‌‌‌شده (سی‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌جی) و اس‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌جی، ذخیرسازی گاز در مخزن شوریجهD، احداث ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان و خط لوله محمدیه در منطقه پارچین از جمله اقدام‌هایی است که برای پایداری گاز در استان‌های خراسان، سمنان و گلستان در حال اجراست.اوجی با قدردانی از قرارگاه خاتم‌‌‌‌‌‌الانبیا برای اجرای بموقع پروژه‌های راهبردی و مهم صنعت نفت ادامه داد: تلاش می‌شود پاییز سال‌۱۴۰۲ این خط لوله ۷۰‌کیلومتری تکمیل شود.

وی تاکید کرد: امسال مصرف روزانه گاز بخش خانگی و تجاری در روزهایی به ۷۰۰‌میلیون مترمکعب هم رسید ‌که ازبین حدود ۲۷‌میلیون مشترک گاز، امسال تنها گازرسانی ۱۷‌هزار مشترک در تربت‌جام با محدودیت‌هایی روبه‌‌‌‌‌‌رو شد. وزیر نفت همچنین از مسوولان استان خراسان‌رضوی برای همکاری در کمک‌‌‌‌‌‌رسانی به مردم تربت‌جام در زمان قطعی گاز قدردانی کرد. در همین رابطه و به گزارش تسنیم، وزیر نفت در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال ۱۶اینچی تربت‌‌‌‌‌‌جام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲خط لوله به‌‌‌‌‌‌سمت شمال‌شرق کشور احداث خواهد شد و با تکمیل فاز۲ ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی شوریجه که از سال‌گذشته آغاز شده‌است و انجام اقدامات زیربنایی به‌‌‌‌‌‌صورت کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و میان‌مدت، چالشی برای سال‌های آتی در گازرسانی پایدار به شمال‌شرق کشور نخواهیم داشت.

اوجی درخصوص زمان بهره‌‌‌‌‌‌برداری از فاز۱۱ پارس‌جنوبی گفت: در فاز۱۱ در ۲۰‌سال‌گذشته هیچ اقدام عملی صورت نگرفته بود، اما در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه این فاز مرزی میدان مشترک پارس‌جنوبی، اقدامات عملیاتی با جابه‌‌‌‌‌‌جایی سکوی فاز ۱۲ و حفر چاه در موقعیت فاز۱۱، صورت‌گرفت و در یک تا ۲ ماه آینده شاهد بهره‌‌‌‌‌‌برداری از این فاز خواهیم بود. وزیر نفت از توافق‌های جدید با شرکت‌های چینی در زمینه نفت و گاز خبر داد و گفت: پروژه‌های مختلفی با چینی‌‌‌‌‌‌ها تعریف کرده‌‌‌‌‌‌ایم و در این زمینه قراردادها و توافق‌نامه‌های خوبی با شرکت‌های بزرگ چینی‌‌‌‌‌‌ داشته‌‌‌‌‌‌ایم که در آینده، اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: خبرهای بسیار خوبی برای مردم در زمینه انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌های جدید در پیش داریم که یک‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌یک اعلام می‌شود. اوجی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال افزایش نرخ بنزین و گازوئیل در سال‌آینده، اعلام کرد: در سال‌آینده هیچ‌‌‌‌‌‌گونه افزایش قیمتی در بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت و این موضوع نه در لایحه دولت و نه در مذاکرات مجلس مطرح نشده‌است. وی اضافه کرد: با برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی انجام‌‌‌‌‌‌شده تمامی جایگاه‌‌‌‌‌‌ها مجهز شده‌اند و ۶۰‌هزار نفر در ایام عید نوروز آماده‌‌‌‌‌‌باش خواهیم داشت تا بنزین نوروزی مردم بدون هیچ‌‌‌‌‌‌گونه چالش و وقفه‌‌‌‌‌‌ای تامین شود. وزیر نفت با بیان اینکه «در زمینه بنزین تجارت با کشورهای همسایه داریم»، گفت: تمام نیاز داخل با تدابیر پالایشگاه‌ها و مدیریت مصرف در داخل تامین می‌شود.اوجی درخصوص اختصاص سهمیه نوروزی بنزین خاطرنشان کرد: در این مورد تصمیمی در دولت گرفته نشده‌است.