متنوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی رویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش با گواهی سپرده نفت‌خام در بورس انرژی

وی افزود: مخازن شرکت ملی نفت ایران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور معامله گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران پذیرش شده‌اند.مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تاکید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه راهکارهای فروش نفت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی اظهار کرد: در یک سال‌گذشته اقدام‌هایی در شرکت ملی نفت ایران برای پاسخ به این نیاز انجام ‌شده‌است. خجسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهر در این‌باره گفت: دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌۱۴۰۰ به مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ماموریت داده شد تا با قید فوریت نسبت به تهیه و تدوین طرح جامع فروش و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی بورس انرژی ایران اقدام کند.

وی درباره اقدام‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی ایران گفت: در مرحله نخست، کارگروهی مشترک بین مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و بورس انرژی ایران تشکیل شد، سپس استفاده از ظرفیت بورس انرژی ایران در افزایش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش فیزیکی محصولات شرکت ملی نفت مدنظر قرار گرفت و پس از آن طرح فروش نفت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب ابزار استاندارد گواهی سپرده کالایی نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خام با هدف توسعه ابزارهای فروش، تضمین و توثیق و انتشار اوراق آتی، همچنان ایجاد شاخص بومی برای قیمت‌گذاری نفت در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود درباره مراحل تهیه و تدوین طرح اولیه گواهی سپرده نفت‌خام اظهار کرد: این طرح با بر‌‌‌گزاری بیش از ۳۰۰ ساعت نشست کارشناسی در بخش مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت تدوین و در مرحله بعدی با بر‌‌‌گزاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کارشناسی فشرده میان کارشناسان مدیریت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار، مدیریت برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی تلفیقی، مدیریت مالی و مدیریت حقوقی تکمیل شد، سپس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در نشست‌های هیات‌مدیره مطرح و با حمایت اعضا روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو شد. خجسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهر ادامه داد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پس از دریافت موافقت اولیه، این طرح به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور ارائه به دیگر متخصصان و مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شد و جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فشرده کارشناسی با نهادهای مرتبط به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت بیش از‌هزار ساعت در پنج ماه تا اوایل شهریورماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و تغییرات لازم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور پخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن و تهیه طرح نهایی اعمال شد.

به گفته وی، در این مرحله قریب به ۳۰ نهاد و سازمان در جریان کلیات طرح گواهی سپرده کالایی نفت‌خام قرارگرفتند و با آنها مشورت شد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه در پایان شهریورماه امسال طرح نهایی گواهی سپرده نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خام در شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید، افزود: پس از نهایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن طرح، هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با اخذ اجازه از وزیر نفت، فرآیند تهیه و تدوین مصوبه ‌این گواهی را آغاز کرد. خجسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهر به همکاری با سازمان برنامه و بودجه ‌اشاره کرد و گفت: مصوبه ضوابط اجرایی راه‌اندازی انتشار گواهی سپرده کالایی نفت و معاملات مربوط به آن در بورس انرژی ایران طی نشست سیزدهم دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه امسال شورای اقتصاد مصوب و برای اجرا ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: برای این طرح و انجام مقدمات آغاز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار آن جدول زمان‌بندی تدوین شده‌است که پذیرش کالاهای شرکت ملی نفت شامل نفت سنگین، سبک و میعانات گازی و پذیرش انبارهای شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، همچنین تهیه دستورعمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم برای انجام مراحل مختلف انتشار گواهی و تصویب آنها از سوی بورس انرژی و آموزش کارگزاران در زمره مهم‌ترین فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از سوی بورس انرژی برای رونمایی از این ابزار نو است. معاون وزیر نفت در پایان گفت: به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زودی معاملات این گواهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس انرژی آغاز خواهد شد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که جزئیات آن از طریق بورس به اطلاع عموم خواهد رسید.