افزایش 5/ 6درصدی تولید پارس‌جنوبی

احمد باهوش در نشستی خبری در عسلویه گفت: با توجه به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و فازهای پارس‌جنوبی در سال‌گذشته توسط شرکت‌های ایرانی، تولید گاز امروز در این مجتمع روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰‌میلیون مترمکعب بیش از تعهد انجام می‌شود. احمد باهوش در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه باتوجه به تقاضای بالای سوخت مایع در بازار جهانی، آیا مجتمع پارس‌جنوبی برنامه‌‌‌‌‌‌ای برای تولید گاز مایع دارد؟ گفت: قطعا بله. برنامه تولید گاز مایع از عناوین مورد مطالعه شرکت ملی گاز و مجتمع پارس‌جنوبی است که در این‌خصوص مذاکراتی هم با شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان صورت‌گرفته تا از توان مهندسان و مشاوران داخلی در راه‌اندازی فازهای تولید گاز مایع استفاده شود. او در مقابل این سوال که آیا با کشور همسایه، قطر که در تولید گاز مایع جزو برترین‌‌‌‌‌‌های دنیاست، مذاکره‌‌‌‌‌‌ای صورت‌گرفته؟ پاسخ داد: تا جایی‌که حوزه اختیارات بنده است و اطلاع دارم، خیر.

باهوش در واکنش به این سوال که شرایط برداشت از میادین مشترک با قطر چگونه است؟ پاسخ داد: درمورد کشورهمسایه قطر که میدان گازی پارس‌جنوبی را با آنها شریک هستیم هم نتایج خوبی حاصل شده‌‌‌‌‌‌است. در سال‌های گذشته قطر برداشت‌‌‌‌‌‌های قابل‌ملاحظه‌ای از این میدان داشته‌‌‌‌‌‌است. خوشبختانه علاوه‌بر برنامه‌‌‌‌‌‌ تولید گاز مایع که در فاز مطالعاتی است، در سال‌جاری میزان برداشت کشور از میادین مشترک با قطر افزایش چشمگیری داشته‌‌‌‌‌‌است. برداشت غیرقابل محاسبه‌‌‌‌‌‌ای از این میادین داشته‌ایم و اختلاف برداشت با قطر کمتر شده‌‌‌‌‌‌است.

او با بیان اینکه مجتمع پارس‌جنوبی نخستین تولید خود را با حداقل ۱۰‌میلیون مترمکعب در روز در ابتدای دهه ۸۰ با تولید در فازهای ۲ و ۳ آغاز کرده‌است، اضافه کرد: هم‌‌‌‌‌‌اکنون ۱۳ پالایشگاه این مجموعه در ۲۲ فاز حدود ۷۵‌درصدگاز کشور را تولید می‌کنند. با توجه به نقش اصلی گاز در سبد انرژی و روند روبه‌رشد مصرف گاز در کشور می‌طلبد که ارتباط با صنعت و دانشگاه و علمی‌کردن فرآیند تولید افزایش یابد تا استفاده بهینه‌‌‌‌‌‌ای از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با بیان اینکه امسال واحد مرکاپتان باکیفیت جهانی به تولید رسیده است، ادامه داد: گوگرد یکی از محصولات این مجتمع است که افزون‌‌‌‌‌‌بر مصرف داخلی، صادر می‌شود.  باهوش با اشاره به اینکه باتوجه به شعار سال، این مجتمع در هر سه زمینه تولید، دانش‌‌‌‌‌‌بنیان و اشتغال‌‌‌‌‌‌آفرینی روند مطلوبی داشته است، ادامه داد: این مجتمع گازی امسال موفق شد رتبه نخست برای ساخت بار اول در کشور را کسب کند. افزون‌‌‌‌‌‌ بر اینکه بیش از ۱۷‌هزار نیروی انسانی در زمینه‌‌‌‌‌‌های مختلف در این مجتمع مشغول  به‌کار هستند، اشتغال‌‌‌‌‌‌ بالایی نیز در صنایع دیگر به‌‌‌‌‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده‌است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی اضافه کرد: هرچند وابستگی ما در سال‌های اخیر با توجه به ساخت داخل و دانش‌بنیان به خارج از کشور بسیار کاهش یافته‌است اما هنوز وابستگی‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد. مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی گفت: تولید گاز شیرین و تزریق آن در مجتمع‌‌‌‌‌‌های گازی پارس‌جنوبی در سال‌جاری در مقایسه با سال‌گذشته ۵/ ۶درصد افزایش داشته است.  احمد باهوش با اشاره به اینکه اولین تولید گاز در این مجتمع در سال‌۸۰ آغاز شده‌است، افزود: اکنون ۱۳ پالایشگاه این مجتمع ۷۵‌درصد گاز کشور را تامین می‌کنند.  او ادامه داد: با توجه به روند روبه‌رشد مصرف گاز در کشور، باید ارتباط موثری بین صنعت و دانشگاه و علمی‌کردن فرآیند تولید داشته باشیم و استفاده بهینه‌‌‌‌‌‌ای کنیم.  باهوش تاکید کرد: صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دستی عمدتا پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها هستند که از مشتقات و محصولات مجتمع گاز پارس‌جنوبی خوراک خود را تامین می‌کنند.

او با اشاره به اینکه امسال واحد مرکاپتان در فاز ۲ و ۳ باکیفیت بالا را تولیدی کردیم، گفت: گوگرد یکی از محصولات ما است که هم علاوه‌بر تامین نیاز داخل، بخشی از آن صادر می‌شود.  باهوش تاکید کرد: در این مجتمع اکنون بیش از ۱۷‌هزار نیروی انسانی در زمینه‌‌‌‌‌‌های مختلف مشغول به‌کار هستند و در اشتغال غیرمستقیم نیز موفقیت‌های زیادی داشتیم و حامی خوبی برای رشد ظرفیت جوانان هستیم.  او با اشاره به اینکه وابستگی به خارج از کشور با وجود شرایط تحریم را کاهش دادیم، افزود: امسال نسبت به سال‌گذشته ۵/ ۶درصد افزایش تولید و تزریق گاز شیرین به خطوط شبکه سراسری گاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی گفت: میعانات گازی را به‌عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تامین می‌کنیم که ۴۰‌درصد بنزین کشور را تولید می‌کند.  او با تاکید بر اینکه سال‌جاری، سال ‌بدون دغدغه‌‌‌‌‌‌ای داشتیم، افزود: با وجود تعهد این مجتمع بیش از ۷۰‌میلیون مترمکعب گاز افزایش تولید داشتیم و سکوها با حداکثر توان در مدار بودند. انجام تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات توسط شرکت‌های ایرانی بوده‌است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: ۱۵۰‌میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری شده و ۷۰‌درصد گاز کشور از این منطقه تامین می‌شود. سخاوت اسدی، رئیس منطقه اقتصادی پارس نیز درباره آخرین وضعیت مجتمع‌‌‌‌‌‌های متانولی این منطقه با اشاره به اینکه یکی از نمادهای مقاومت ایران، پارس‌جنوبی است، افزود: نماد استقلال، خودباوری و پیشرفت است و همه آن بعد از انقلاب ساخته‌شده‌است.

او با بیان اینکه از نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی این منطقه توسعه پیدا کرده‌است، ادامه داد: امروز تمدن عظیم صنعتی در این منطقه بنا شده‌است. اسدی با تاکید بر اینکه ۱۵۰‌میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری شده و ۷۰‌درصد گاز کشور از این منطقه تامین می‌شود، گفت: ۵۰‌درصد تولید محصولات پتروشیمی نیز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام می‌شود. سخاوتی با بیان اینکه یک‌‌‌‌‌‌سوم درآمدهای ارزی کشور از این منطقه تامین می‌شود، افزود: در ۱۰ماهه امسال مجموع صادرات از این منطقه ۱۱‌میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌قبل ۵۰‌درصد افزایش داشته است. اسدی تصریح کرد: تمام کسانی که در این منطقه شبانه‌‌‌‌‌‌روز تلاش می‌کنند به‌عنوان سربازان خط‌مقدم جبهه اقتصادی هستند. با وجود تنگناها ۲۶ طرح با ارزش ۲۱‌میلیارد دلار در منطقه در حال اجراست.

افزایش سطح کیفیت رزمایش‌‌‌‌‌‌ها

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: افزایش سطح کیفیت رزمایش و آماده‌‌‌‌‌‌سازی تیم‌‌‌‌‌‌های عملیاتی در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌های سیزده‌‌‌‌‌‌گانه مجتمع گاز پارس‌جنوبی توان تولید پایدار گاز را در این مجموعه بالا می‌‌‌‌‌‌برد. احمد زمانی افزود: تحقق تولید ایمن و پایدار در پارس‌جنوبی با اجرای دستورالعمل‌‌‌‌‌‌های دقیق و فعالیت مستمر کارکنان ایمنی حاصل شده و این دستاورد مهم نیازمند تلاش و اقدامات نوآورانه گسترده در بخش ایمنی است. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: باید در سایه همدلی، خردجمعی، کار جهادی و دانش بومی نیروهای جوان و کارآمد، مسائل ایمنی به‌صورت مطلوب پیاده‌‌‌‌‌‌سازی و به نقطه ایده‌آل برسد.

زمانی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل جای کار و خلق دستاوردهای مهم بسیار زیاد است، گفت: در بحث پدافند غیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی نیازمند انقلاب بزرگ است و برای دستیابی به این امر مهم باید تمام توان را باید به‌کار گرفت. وی بیان کرد: رزمایش و تمرینات ایمنی در سطح پالایشگاه‌‌‌‌‌‌های مجتمع گاز پارس‌جنوبی باید چکیده‌‌‌‌‌‌ای از تمام بحث‌های آموزشی، اثربخشی آموزشی، کارآیی تجهیزات، همگرایی واحدهای ستادی و پالایشگاهی و پیاده‌سازی دقیق دستورالعمل‌‌‌‌‌‌ها باشد. زمانی با تقدیر از مدیرعامل، متخصصان و کارکنان مجتمع گاز پارس‌جنوبی برای تامین پایدار گاز در ماه‌ها و روزهای اخیر گفت: آمادگی مجموعه بزرگ گاز پارس‌جنوبی برای مقابله با حوادث احتمالی باید ۱۰۰‌درصدی و اطمینان‌‌‌‌‌‌خاطر در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌ها همیشه جاری و حاکم باشد.