رکورد زنی مصرف گاز در کشور

جواد اوجی  بیان کرد: بدین طریق تولید گاز خام نزدیک به ۹۹۰‌میلیون متر‌مکعب و تولید گاز شیرین خروجی از پالایشگاه نیز به ۸۴۸‌میلیون متر‌مکعب رسیده که رکورد بی‌نظیری است. وزیر نفت ادامه داد: طی چند روز اخیر و با توجه به سرما در استان‌های شرق کشور نزدیک به ۷۰۰‌میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع مصرف شد که مصرف بهینه و همکاری مردم به‌خصوص در استان‌های شمالی قابل‌تقدیر است. وی بیان کرد: صرفه‌جویی در تهران در روزهای گذشته ۶‌میلیون مترمکعب بوده که قابل‌تقدیر است، مردم همکاری دارند اما تقاضا داریم این روند تداوم یابد تا سایر مشترکان دچار قطعی گاز نشوند. اوجی گفت: خوشبختانه در هیچ‌جای کشور شاهد قطعی گاز نبودیم ولی در شهرستان‌های شمال‌شرق کشور، با توجه به مصرف بالای گاز در مقایسه با سال‌قبل، در برخی شهرها و روستاها در جنوب استان خراسان‌رضوی به علت افت فشار، گاز قطع شد. وزیر نفت تصریح کرد: البته همکاران در شرکت ملی گاز و استان‌ها موضوع را دنبال می‌کنند و شرکت پالایش و پخش نیز تدابیر خوبی را درنظر گرفته‌است، در این راستا سوخت مایع، نفت  سفید و سیلندر، بخاری نفتی و برقی نیز برای مشترکان تدارک دیده شده‌است.

چالش تامین گاز در سه استان کشور

وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد: از روزهای ابتدایی که موضوع قطع گاز ترکمنستان به دلیل سرمای بی‌سابقه در این کشور رخ‌داد، آنها صادرات گاز به خراسان‌رضوی را قطع کردند که با تدابیر اندیشیده شده شبکه انتقال و مصرف، مدیریت‌شد. وی در ادامه گفت: در هر سه استان خراسان و استان‌های گلستان و مازندران به‌سرعت ستاد سوخت و بحران تشکیل و با همکاری خوب استانداران کشور، خوشبختانه با همکاری افراد شاغل در صنعت نفت و گاز اوضاع مدیریت شد تا مردم دچار چالش نشوند. اوجی افزود: شبکه انتقال گاز تاکنون پایدار است، در برخی نقاط جنوب استان خراسان‌رضوی از دیشب مشکل پیدا شد که همکاران ما در حال تلاش هستند و خانه به خانه می‌روند و نفت سفید، بخاری و سیلندر گاز ال.پی.جی توزیع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط آب‌و‌هوایی، پیش‌بینی مصرف گاز در خراسان‌رضوی بالای ۶۴‌میلیون متر‌مکعب بود که با همکاری مردم در این استان، به‌طور میانگین ۲‌میلیون متر‌مکعب صرفه‌جویی شد که قابل‌تقدیر است. وزیر نفت بیان‌کرد: یک کار خوب استاندار خراسان‌رضوی بر‌‌گزاری جلسات به‌صورت مستمر در ستاد سوخت و بحران استان بود تا با اتخاذ راهکارها مردم کمترین چالش را داشته باشند، امروز هم به اتفاق ایشان از برخی شهرستان‌های دچار قطعی گاز به‌صورت میدانی بازدید می‌شود. وی ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکل گاز جنوب خراسان‌رضوی توافق شد تا شرکت ملی گاز و پالایش و پخش برای احداث خط لوله «تابش» تسریع کند تا استان‌های مربوطه از نظر فرآورده‌های نفتی در سال‌های آتی تامین شوند. اوجی اظهار کرد: احداث خط لوله گاز به استان خراسان‌رضوی تقویت خواهد شد و در موضوع تولید گاز و مدیریت مصرف تصمیم‌های خوبی گرفته‌شده‌است.

وی تاکید کرد: سازمان راهداری و پلیس راهور در این مدت تلاش‌های زیادی داشته و امید است تسهیل تردد تانکرهای سوخت برای نیروگاه‌های تولید برق را نیز در اولویت قرار دهد. وزیر نفت گفت: خوشبختانه امسال مشوق‌های خوبی در دولت تصویب شد که هر مشترک که مصرف گاز خود را یک‌درصد کاهش دهد، سه‌درصد تخفیف بگیرد و از سوی دیگر مشترکانی که خارج از الگو، مصرف می‌کنند اخطار بگیرند و حتی گازشان قطع و در قبوض نیز جرائم برایشان اعمال شود. وزیر نفت همچنین افزود: دستور رئیس‌جمهور برای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک ۵/ ۲میلیون متر‌مکعب کاهش مصرف صورت‌گرفت.

گزارش وزیر نفت به رئیس‌جمهور

جواد اوجی در جلسه فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان‌رضوی و در ارتباط تلفنی با رئیس‌جمهور ضمن تشکر از مردم کشور برای صرفه‌جویی گاز گفت: از روز پنج‌شنبه صبح واردات گاز ترکمنستان به ایران قطع شد و کشور تمام توان خود را برای تامین گاز به‌کار بست و به یک رکورد بی‌نظیر دست پیدا کرد.  وی خطاب به رئیس‌جمهور ادامه داد: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای میزان گاز شکل‌گرفت. اوجی افزود: قطع گاز ترکمنستان به واسطه مشکل پیش‌آمده در این کشور است و حتی بر اساس اخبار رسیده شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور و استان‌های مجاور آن در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده‌اند. وی ادامه داد: در این مدت سعی شد تا با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به‌صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری شود تا دچار کمترین میزان قطع گاز در کشور و استان خراسان‌رضوی باشیم.

شبکه گاز خراسان‌جنوبی پایدار است

در همین ارتباط و به گزارش «ایرنا» مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی گفت: شبکه گاز استان که به دلیل افت فشار شدید شب گذشته در مناطقی از شهرستان‌های بشرویه، طبس، بیرجند، درمیان، زیرکوه و نهبندان دچار قطعی شده بود، در حال‌حاضر پایدار است رحمان محمودی افزود: گاز این مناطق قطع نشد بلکه به دلیل افت فشار شدید، گاز در شبکه جوابگوی مصرف نبود و رگلاتور خود به خود قطع شد. وی بیان کرد: در حال‌حاضر قطعی گاز به دلیل افت فشار شبکه نداریم اما همچنان شبکه‌‌‌‌‌‌های گازرسانی استان افت شدید دارد و قطع خود به خود گاز در برخی مناطق استان قابل‌پیش‌بینی است لذا مردم آمادگی لازم را برای جایگزینی وسایل گرمایشی و تجهیزات سوخت دوم داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به برودت فراگیر در سطح کشور و استان از قبل هشدارهای لازم را برای قطعی احتمالی گاز به شهرستان‌ها داده‌‌‌‌‌‌ایم و طی چند روز گذشته از فرمانداران خواسته‌‌‌‌‌‌ایم که نسبت به تامین سوخت مایع اقدام کنند. وی افزود: همزمان با برودت هوا شاهد افزایش مصرف گاز در استان هستیم و بیشترین مصرف گاز در بخش خانگی است. محمودی تصریح کرد: به‌رغم همراهی مردم و کاهش مصرف ۱۰۰‌هزار مترمکعبی طی شبانه‌‌‌‌‌‌روز گذشته اما همچنان شبکه‌‌‌‌‌‌های گاز استان دچار افت فشار است. وی ضمن تشکر از همراهی مردم خراسان‌جنوبی در مدیریت مصرف انرژی گفت: کارکنان شرکت گاز استان در شرایط سخت به‌صورت شبانه‌‌‌‌‌‌روزی در تلاش هستند تا مردم دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی از همه هم‌‌‌‌‌‌استانی‌‌‌‌‌‌ها خواست به‌منظور جلوگیری از قطعی گاز، در مصرف گاز حداقل ۳۰‌درصد صرفه‌‌‌‌‌‌جویی داشته باشند و دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ و حتی کمتر از آن را رعایت کنند. وی عنوان کرد: با توجه به ادامه برودت هوا و اولویت تامین گاز بخش خانگی، گاز صنایع و واحدهای صنفی غیرضروری در این استان قطع شده‌است. استاندار خراسان‌جنوبی هم به‌منظور بررسی آخرین وضعیت تامین گاز در نقاط مختلف استان در شرکت گاز خراسان‌جنوبی حضور یافت. جواد قناعت در این حضور ضمن خداقوت به‌کارکنان شرکت گاز استان که طی روزهای گذشته در حال فعالیت شبانه‌‌‌‌‌‌روزی و جهادی به‌منظور تامین گاز در سطح استان هستند، آخرین وضعیت ورودی گاز به خطوط انتقال گاز در مناطق مختلف شهری و روستایی را بررسی کرد. با ورود موج سرما به کشور و استان طی روزهای اخیر، دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر هم در خراسان‌جنوبی کاهش یافت.

رکورد مصرف گاز در کرمانشاه

در همین رابطه، سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: مصرف گاز در استان برای دومین بار طی یک هفته جاری به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسیده و رکورد بیشترین میزان مصرف در سال جاری را شکست. ناصر حسینی با بیان اینکه این میزان مصرف متعلق به مصارف خانگی، تجاری، آموزشی و صنایع غیرعمده است، افزود: بیشترین میزان مصرف پیش از این در هفته گذشته و به میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در استان به‌ثبت رسید. وی با بیان اینکه شمار مشترکان گاز استان نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: از مهمترین دلایل افزایش حجم مصرف در کنار افزایش شمار مشترکان و بازگشایی واحدهای آموزشی در مقایسه با پارسال که به دلیل کرونا تعطیل شده بودند و استفاده بی رویه شهروندان در مصرف است.

وی افزود: برای پایدار بودن جریان گاز در استان و کمک به استان هایی که با شرایط بحرانی مواجه هستند حدود ۲۰ درصد از جایگاه های سی ان جی استان در ساعاتی از روز از مدار خارج شده اند. وی در پایان با بیان اینکه در جهت بهینه سازی مصرف نیازمند همکاری و همراهی جدی مردم و مسوولان و تولیدکنندگان هستیم، گفت: رعایت نکات ساده‌ای همچون پوشاندن درزهای در و پنجره ها، پوشیدن لباس گرم در خانه و بستن کانال کولر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف گاز منازل را کاهش دهد.