دوئل نفتی دولت - شرکت در آمریکا

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره بهای نفت در سال‌۲۰۲۳ از سوی تحلیلگران منتشر می‌شود. افزایش هزینه‌های شرکت‌های آمریکایی آنها را نسبت به رشد دلسرد کرده‌‌‌‌‌‌است هرچند با سیاست‌های تازه کاخ‌سفید در صنعت نفت‌‌‌‌‌‌وگاز آمریکا انتظار می‌رود باوجود عدم‌تمایل و عدم‌افزایش عرضه، این سیاست اعمال شود. ناگفته‌‌‌‌‌‌نماند یکی از تحلیلگران و ناظران بازار معتقد است قیمت نفت «پایین نخواهد ماند و اوپک واکنش نشان خواهد داد.»

 شکست پل

۲۰۲۲برای فعالانی که به ارتباط و پل بین بهای نفت و میزان تولید ایالات‌متحده آمریکا عادت کرده‌‌‌‌‌‌بودند، سالی پر از شگفتی بود زیرا این پل شکست. باوجود افزایش نرخ شاخص‌های نفتی در بازار بین‌المللی، تولیدکننده‌‌‌‌‌‌های آمریکایی عرضه را بیشتر نکردند و آن سال‌سخت را باهمین سیاست و برنامه تمام کردند. براساس نظرسنجی فدرال‌رزرو ایالت دالاس، از سرعت رشد صنعت نفت و گاز آمریکا در سه‌‌‌‌‌‌ماه آخر سال‌گذشته میلادی کاسته شده، حتی باوجود اینکه برخی از چالش‌های بزرگ این صنعت در ۲۰۲۲ از بین رفته‌‌‌‌‌‌است.

براساس گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا در دسامبر منتشر کرد میدان نفتی پرمین که توان تولید ۶/ ۵میلیون بشکه در ماه را دارد، در سپتامبر تنها از یک‌‌‌‌‌‌سوم این ظرفیت استفاده کرده و این در حالی است که با افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌ها در هشت دوره سه‌‌‌‌‌‌ماهه متوالی، پیکان نمودار رشد و فعالیت شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی تا پایان سال‌۲۰۲۲ رو به پایین بود. البته این به‌معنای عدم‌‌‌‌‌‌رشد و فعالیت نیست بلکه به معنای کاهش سرعت رشد این شرکت‌ها است. به‌گزارش اویل‌پرایس، به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد صنایع نفت و گاز ایالات‌متحده آمریکا به میزانی که کاخ‌سفید انتظار دارد در موقعیت و نقش «خیز برای رشد صنعت نفت و گاز» راحت نیستند. هرچند به‌‌‌‌‌‌نظر بعید می‌رسد سیاست این شرکت‌ها به این زودی به سمت «افزایش رشد توسعه هرچند با نارضایتی» پیش بروند. همچنین بعید است شاهد رشد اکتشاف و استخراج از میادین نفتی آمریکا باشیم. سناریویی که بیش از همه محتمل است شرکت‌های آمریکایی اتخاذ کنند «تمرکز بر جلب رضایت سهامداران» است.

اسکات شفیلد، مدیر اجرایی شرکت پایونیر در گفت‌وگو با رویترز افزایش تولید در آمریکا را امری غیرمحتمل دانسته و پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌است «میزان افزایش تولید امسال بین ۳۰۰تا۴۰۰هزار بشکه» خواهد بود؛ رقمی که بر تقاضای روزانه نزدیک به ۱۰۰میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای بازار جهانی عدد کوچکی به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد. آمارها هم حاکی از همین پیش‌بینی است؛ ۹۳درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌کنندگان درنظرسنجی فدرال‌رزرو دالاس معتقدند هزینه شرکت‌هایشان در ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. محور و قانون کسب‌وکار شرکت‌های نفت و گاز فعال در آمریکا تغییر کرده‌‌‌‌‌‌است و فعلا آنها بر این محور می‌‌‌‌‌‌چرخند: «احتیاط در همه موارد.»

همچنین براساس گفته‌‌‌‌‌‌های مدیر اجرایی پایونیر به رویترز شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی انتظار دارند در ۲۰۲۳ «هزینه آنها ۳۰ تا ۴۰‌درصد بیشتر شود. سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران مایل به فعالیت نیستند؛ زیرا مطمئن نیستند که صنعت نفت و گاز سه یا چهار سال‌آینده چگونه خواهد بود.» تولید صنایع آمریکایی فعال در انرژی در سال‌آینده، حتی اگر این شرکت‌ها مایل هم نباشند، در بالاترین حد خواهد ماند اما بعید است در بخش نفت این‌گونه باشد و میزان تولید به پیش از شیوع کرونا برسد.

 یک پیش‌بینی

هلیما کرافت، رئیس استراتژی کالای بازار جهانی در (RBC Capital Markets) در گفت‌وگو با نشریه استرالیایی فایننشال‌ریویو (Financial Review) پیش‌بینی کرده در صورتی‌که روند بهای نفت همچنان کاهشی باشد، اوپک واکنش نشان خواهد داد: «به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد اوپک از سیاست کاهشی فعلی راضی است و سعی دارد خودش را از رویارویی غیرامن روسیه و غرب بیرون نگه دارد.» با این حال او متذکر شده‌است که اوپک می‌تواند «این سیاست را تعدیل کند.»

پس از اینکه رقابت قیمت‌ها در سال‌گذشته به سبب فروکش‌کردن تقاضا ضعیف شد، اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای را در دستور کار قرار داد که تا پایان ۲۰۲۳ ادامه دارد. عربستان‌سعودی بارها اعلام کرده‌‌‌‌‌‌است که تمایلی به تغییر این استراتژی ندارد. تحلیلگران براساس داده‌ها پیش‌بینی کرده‌اند قیمت هر بشکه نفت‌برنت در سال‌جاری میلادی ۹۶ دلار و هربشکه نفت‌خام آمریکا ۹۲ دلار باشد؛ این در حالی است که در حال‌حاضر هردو شاخص در کانال ۸۰دلار معامله می‌شوند. در عین‌حال باید پیش‌بینی کرافت را یادآور شد که گفته بود «سعودی‌‌‌‌‌‌ها اجازه نمی‌دهند برنت روی ۷۵ دلار بماند و اگر آنها کاهش تولید دیگری را هم اعمال کنند تعجب نخواهم کرد.» همچنین این تحلیلگر کف قیمتی «۸۰دلار» و سقف «۱۵۰دلار» را برای هر بشکه نفت در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌است.

 بازار چه‌خبر؟

قیمت نفت پس از سقوطی که در روز چهارشنبه تجربه کرد، روز جمعه به‌‌‌‌‌‌سبب خبرهایی که نسبت به افزایش تقاضای چین برجسته شد، روند صعودی گرفت اما سیاست‌های ضدتورمی بانک‌های مرکزی عملا جلوی رشد شاخص‌های بازار نفت را گرفته‌‌‌‌‌‌است. هربشکه نفت‌برنت در حالی ۵۷/ ۷۸دلار فروخته شد که این شاخص در هفته‌جاری معاملاتی ۸۶دلار را هم تجربه کرد. هر بشکه نفت‌خام آمریکا هم در حالی سقف قیمتی ۸۱دلاری را لمس کرد، روز گذشته ۲۴/ ۷۳ دلار معامله شد که نشان از افزایش یک‌درصدی این دو شاخص دارد. بهای گاز طبیعی آمریکا هم هر MMBtu، ۱۲۶/ ۰دلار فروخته شد که نشان از سقوط ۸رصدی روزانه و ۱۸درصدی هفتگی دارد. هر گالن بنزین نیز با ثبت افت بهای ۸درصدی، ۲۵/ ۲دلار معامله شد.

همچنین با نزدیک‌شدن به سال‌نو چینی انتظار می‌رود تردد مسافران از طریق راه‌‌‌‌‌‌های زمینی، دریایی و هوایی افزایش دوبرابری نسبت به سال‌گذشته داشته‌‌‌‌‌‌باشد. همزمان دولت مهم‌ترین واردکننده نفت دنیا، اعلام کرده‌‌‌‌‌‌است در پی موج تازه شیوع کووید کمک‌های دولتی ارائه خواهد کرد. استفان برنوک، تحلیلگر PVM به رویترز گفت: «بازار نفت ممکن است پس از نوسان در اوایل این هفته کمی آرامش را به‌دست آورد، اما پتانسیل صعودی حداقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد زیرا چشم‌انداز اقتصادی مبهم است.» در همین حین عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت‌خام جهان، قیمت نفت‌خام سبک عربی را که به آسیا می‌فروشد، به پایین‌ترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۱ در بحبوحه فشارهای جهانی بر نفت کاهش داد.

همچنین برنوک گفت: «تعداد مشاغل تاثیر زیادی خواهد داشت، با توجه به اینکه می‌تواند سرنخ‌‌‌‌‌‌هایی در مورد اینکه آیا فدرال‌رزرو همچنان برای کاهش سرعت اقتصاد برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی می‌کند یا نه ارائه می‌دهد.» اقتصاددانانی که درنظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کردند که اقتصاد ایالات‌متحده در ماه دسامبر ۲۰۰‌هزار شغل ایجاد کند.