سقوط بازار نفت در پی شیوع کرونا

کشف یک دزدی و افزایش عرضه

براساس بررسی‌‌‌‌‌‌‌های بلومبرگ، اوپک در آخرین ماه میلادی۲۰۲۲ افزایش تولید داشته‌‌‌‌‌‌‌است، البته نه به میزانی که به اهداف اسمی و تعیین‌‌‌‌‌‌‌شده برسد. تولیدکنندگان اوپک در دسامبر روزانه ۱۵۰هزار بشکه افزایش تولید داشته‌اند که نیجریه بیشترین سهم را در آن داشته‌‌‌‌‌‌‌ است. این کشور که دهه‌‌‌‌‌‌‌ها است با دزدی نفت از خط‌لوله‌‌‌‌‌‌‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، به کمک شرکت‌های پیمانکاری امنیتی توانسته این مشکل را حل کند. در اکتبر، نیجریه خط لوله ۴ کیلومتری که از پایانه صادراتی فورداکس نیجریه در زیر آب کشیده شده بود را کشف کرد؛ خط لوله‌‌‌‌‌‌‌ای که ۹‌سال ‌فعال بوده‌‌‌‌‌‌‌است. پیش از این موارد دزدی نفت از خط لوله‌‌‌‌‌‌‌های نفت نیجریه دیده شده بود اما خط لوله از زیر آب از پایانه صادراتی نمونه تازه‌ای است.

دولت نیجریه تخمین زده است در این ۹سال ‌روزانه ۶۰۰هزار بشکه نفت از دست داده‌است. به گزارش بلومبرگ تولید نفت نیجریه به بیشترین حد در هشت ماه گذشته رسیده و رکورد یک‌میلیون و ۳۵هزار بشکه در روز را ثبت کرده‌است. براساس آخرین گزارش‌های بازار نفت اوپک، تولید این سازمان براساس سهمیه‌‌‌‌‌‌‌های تعیین‌شده برای اعضا، از ماه نوامبر ۷۴۴هزار بشکه کاسته شده‌‌‌‌‌‌‌است. در این ماه تولید نفت عربستان‌سعودی به‌عنوان رهبر غیررسمی اوپک نیز با ۴۰۴هزار بشکه کاهش به ۴۷۴/ ۱۰‌میلیون در روز رسید. با کاهش تولید امارات‌متحده‌عربی، کویت و عراق در کنار بقیه اعضا، تولید نفت اوپک در نوامبر به ۲۸میلیون و ۸۲۶‌هزار بشکه در روز یعنی پایین‌ترین حد از ژوئن رسید ‌که ۸۰۰هزار بشکه با هدف تعیین‌شده نوامبر فاصله دارد و کمتر است. براساس تصمیمی که اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس برای کاهش تولید روزانه ۲‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای گرفت، ۲۷/ ۱میلیون بشکه از این کاهش تولید برعهده اعضای اوپک بود.

نوسان ۴درصدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها

بازار نفت به‌‌‌‌‌‌‌سبب واضح نبودن تقاضا در ۲۰۲۳ و همچنان نگرانی‌های صعود شیوع کرونا در چین با افت روبه‌‌‌‌‌‌‌رو شد. بهای هر بشکه نفت‌برنت در روز گذشته ۸۴/ ۲درصد افت کرد و با ورود به کانال ۷۰ دلار، ۷۰/ ۷۹دلار فروخته شد. هر بشکه نفت‌خام آمریکا هم با کاهش ۳درصدی از آستانه ۸۰ دلار فاصله گرفت و۷۴دلار معامله شد. به گزارش رویترز هر دو شاخص در روز گذشته بیش از ۴درصد کاهش قیمت را تجربه کردند که بیشترین کاهش قیمت برنت در یک روز در طول سه‌‌‌‌‌‌‌ماه گذشته است. ییپ‌‌‌‌‌‌‌جون‌‌‌‌‌‌‌رونگ یکی از تحلیلگران بازار در مورد سقوط بازار نفت در یادداشتی نوشت: «هشدار برای یک رکود جهانی؛ بازگشایی اقتصادی چین درکنار افزایش شیوع کووید، سیاست‌های سختگیرانه در جهت افزایش توان دلار و همچنین چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز غبارآلود تقاضا در ۲۰۲۳ باعث‌شده معامله‌گران هر روز بازار را چک کنند.» 

با توجه به نگرانی‌هایی که بابت مازاد عرضه در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد، عربستان‌سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در پی کاهش قیمت نفت سبک پرچم‌‌‌‌‌‌‌دار خود برای بازار آسیا در ماه فوریه است. رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به سیاست‌های اتحادیه اروپا، چین و ایالات‌متحده آمریکا گفته بود سال‌۲۰۲۳ «برای اقتصاد سال‌سختی خواهد بود.»  فدرال‌رزرو آمریکا با پافشاری بر برنامه‌‌‌‌‌‌‌ای ضدتورمی عملا به رکود بازار نفت دامن زده است. به‌طور سنتی کاهش ارزش دلار با افزایش تقاضا همراه است؛ زیرا توان خرید برای بقیه ارزها بیشتر می‌شود و نفت برای تولیدکننده آمریکایی کم‌‌‌‌‌‌‌ارزش‌‌‌‌‌‌‌تر. به گزارش رویترز ذخایر استراتژیک آمریکا ۲/ ۲‌میلیون بشکه افزایش داشته که سیگنالی مثبت برای سمت عرضه است.