هشدار مصرف بالای گاز و راهکارها

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد با ورود یک جبهه هوای سرد و سامانه بارشی به کشور از روز پنجشنبه (یکم دی‌ماه)، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به بیش از ۶۷۰میلیون مترمکعب در روز برسد. به گزارش شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه موج سرمای جدیدی از هفته آینده داریم، افزایش مصرف خانگی نگران‌کننده است. از این رو امیدواریم کنترل‌های بیشتری در مصرف خانگی انجام شود. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: براساس پایش انجام‌شده اکنون مصارف گاز در استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی به ‌دلیل برودت بیش از حد هوا همچنان بالاست.

وی درباره ورود یک جبهه هوای سرد به کشور و کاهش ۳ تا ۶درجه‌ای دما اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود احتمال می‌رود ۱۰۰ تا ۱۷۰میلیون مترمکعب دیگر در روز افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری را شاهد باشیم که البته ماندگاری آن نیز سبب تشدید افزایش مصارف گاز خواهد شد. جولایی در پایان بار دیگر با توصیه به مردم برای رعایت الگوی مصرف بهینه به‌منظور پایداری انتقال گاز در شبکه سراسری گفت: با توجه به ورود این جبهه هوای سرد، ممکن است در مناطق شمالی و غرب کشور، هموطنان شاهد کاهش دمای بیشتری باشند و در نتیجه، مصرف گاز بیشتری نیز داشته باشند؛ بنابراین شایسته است با رعایت الگوی مصرف گاز و انرژی و رعایت دمای رفاه (۲۱ - ۱۸ درجه سانتیگراد)، امکان تامین پایدار و مستمر گاز در همه نقاط کشور را برای شرکت ملی گاز ایران فراهم کنند.

افزایش گازرسانی به صنایع عمده و نیروگاه‌ها در پاییز ۱۴۰۱

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با ارائه آماری، از افزایش مقدار تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده در مهر و آبان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد. محمدرضا جولایی در این باره گفت: با تلاش مجموعه همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران از ابتدای پاییز امسال، با وجود اینکه نمودار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری سیر صعودی داشته است، شاهد رکورد جدیدی در گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده در ماه‌های مهر و آبان امسال بودیم. وی ادامه داد: در نتیجه اقدام‌های انجام‌شده در مجموعه شرکت ملی گاز ایران، به طور میانگین در مهرماه ۱۴۰۱ روزانه ۳/  ۲۴۳ و در آبان‌ماه، روزانه ۳/  ۱۹۳ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها شده؛ این در حالی است که معدل گاز تحویلی روزانه در مهر و آبان سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲۰ و ۷/  ۱۴۲میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بر این اساس، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در مهر و آبان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، به ترتیب ۱۱ و ۳۵درصد افزایش داشته است. جولایی درباره روند گازرسانی به صنایع عمده نیز اظهار کرد: نمودار گازرسانی به صنایع عمده نیز صعودی است و این مقدار در ماه‌های مهر و آبان امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰، به ترتیب افزایش ۸ و ۱۱درصدی داشته است. وی تاکید کرد: در مهر و آبان امسال به‌طور متوسط روزانه ۶/  ۱۴۸ و ۱۸/  ۱۴۳میلیون مترمکعب گاز به صنایع عمده تحویل داده شده؛ این در حالی است که در مدت مشابه پارسال میانگین حجم گاز تحویلی روزانه به صنایع عمده در مهرماه ۲/  ۱۳۷ و در آبان‌ماه ۱/  ۱۲۹میلیون مترمکعب برآورد شده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اولویت این شرکت حفظ جریان پایدار گاز برای بخش خانگی و تجاری است، گفت: با وجود آنکه در دوره سرد سال، بیشترین سهم تولید و فرآورش گاز به بخش خانگی و تجاری تخصیص یافته، اما مجموعه شرکت ملی گاز ایران اقدام‌های مناسبی در تامین گاز به صنایع عمده و نیروگاه‌ها در پاییز انجام داده است. جولایی در پایان با بیان اینکه صنایع و نیروگاه‌ها افزون بر سوخت گاز، از سوخت مایع نیز استفاده می‌کنند، بیان کرد: هرچقدر گاز تحویلی به بخش صنایع بیشتر باشد سبب کاهش مصرف سوخت مایع از سوی آن‌ها می‌شود که این امر کاهش آلودگی به‌ویژه در شهرهای صنعتی را به دنبال دارد؛ از این رو مشترکان به این نکته توجه داشته باشند اولویت اصلی بخش خانگی است و هرچه در این بخش مصرف گاز مدیریت شود، می‌توانیم نیاز بخش صنعتی به گاز را به مقدار بیشتری تامین کنیم.

براساس این گزارش، آبان‌ماه امسال، جواد اوجی، وزیر نفت، با ارائه گزارشی اعلام کرد از ابتدای پاییز تا ۱۵ آبان امسال به‌طور میانگین روزانه ۲۳۶میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده که ۱۳درصد بیشتر از گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در بازه مشابه پارسال است. از ابتدای پاییز تا نیمه آبان‌ماه، روزانه نزدیک به ۱۵میلیون مترمکعب گاز بیشتری به صنایع عمده شامل فولاد، سیمان، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تحویل داده شده که نشان از افزایش ۱۱درصدی تحویل گاز به این صنایع و به‌ویژه افزایش ۳۴درصدی تحویل گاز به صنعت فولاد در بازه زمانی یادشده است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد، مصرف گاز خانگی و تجاری از هفته اول آبان تا هفته چهارم به میزان ۷۰درصد رشد کرده است. طبق آمارها رقم مصرف خانگی و تجاری طی این دوره از میانگین ۲۶۳میلیون مترمکعب به ۴۴۷میلیون مترمکعب رسید.

 با توجه به پیش‌بینی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، اگر این رقم از روز پنجشنبه (یکم دی‌ماه) به بیش از ۶۷۰میلیون مترمکعب در روز برسد، احتمالا شاهد قطع گاز بخش بیشتری از صنایع باشیم. از سوی دیگر صنایع و نیروگاه‌ها هم خود نسبت به سال گذشته رشد مصرف گاز را تجربه کرده‎‌اند که این موضوع خود به تشدید مساله دامن خواهد زد. با توجه به ظرفیت ثابت تولید گاز در پالایشگاه‌ها و وضعیت مصرف حداکثری گاز و از آنجا که اولویت شرکت ملی گاز ایران حفظ جریان پایدار گاز برای بخش خانگی است، طبیعتا با افزایش مصرف، ناچار به محدود کردن سهم بخش صنایع می‌شوند.  با‌این‌حال بسیاری از کارشناسان معتقدند باید برای کاهش مصرف گاز در بخش خانگی تمهیداتی صورت گیرد. یکی از راهکارهای اصلی برای کنترل مصرف در بخش خانگی و تجاری، اجرای پروژه‌های «بهینه‌سازی مصرف گاز» است که این پروژه‌ها ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تدوین ‌شده‌اند.

به‌طورکلی دو پروژه مهم با عنوان‌های

۱- طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها و

 ۲- طرح جایگزینی بخاری‌های فرسوده، از مهم‌ترین پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری هستند که اجرای آن‌ها موجب کاهش فراوان هدررفت گاز می‌‎شود. یکی از طرح‌های قابل‌قبول پیشنهادی خرید گاز به صورت مستقیم از مردم بوده؛ به این شکل که هر خانوار به همان میزان صرفه‌جویی از میانگین مصرفی امکان فروش با قیمت خرید پتروشیمی‌ها را داشته باشد. این سیاست البته نیازمند زیرساخت‌هایی است که بتواند امکان ارتباط بین خریداران و فروشندگان در یک بستر قابل‌سنجش و شفاف را داشته باشد.