هیثم الغیس در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری امارات در حاشیه کنفرانس انرژی ADIPEC در ابوظبی، بر اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نفت تاکید کرد. دبیرکل اوپک گفت: کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت که با سقوط قیمت در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و سپس در سال ۲۰۲۰ با موج اول کووید-۱۹ ادامه یافت، نوسانات در بازار نفت را تشدید می‌کند.

اوگفت: قبل از سال ۲۰۱۶، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به بیش از ۵۰۰میلیارد دلار در سال می‌رسید، اما سرمایه‌گذاری از آن زمان به‌شدت کاهش یافته، که منجر به کاهش ظرفیت تولید شده است. او گفت ظرفیت مازاد در سطح جهانی در حال حاضر بسیار کم بوده و تنها در دست دو تولیدکننده بزرگ اوپک، یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، است. الغیس اظهارات اخیر مقامات کشور عضو اوپک، عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ را تکرار کرد که گفته‌اند بحران انرژی کنونی سال‌هاست که با سرمایه‌گذاری ناکافی در نفت و گاز در حال شکل‌گیری است. امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی عربستان سعودی، در ماه سپتامبر گفت سال‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی در تولید نفت و گاز عامل اصلی بحران انرژی امروز است و زمانی که اقتصاد جهانی از رکود کنونی خارج شود، ظرفیت اندک تولید نفت باقی‌مانده از بین خواهد رفت. ناصر گفت سرمایه‌گذاری در نفت و گاز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، بیش از ۵۰درصد دچار کاهش شد و افزود: «افزایش‌های سرمایه‌گذاری در سال جاری خیلی کم، خیلی دیر و خیلی کوتاه‌مدت است.»

این هفته در کنفرانس آدیپک، اوپک نسخه ۲۰۲۲ چشم‌انداز جهانی نفت خود را منتشر کرد که می‌گوید: «همه اشکال انرژی برای رفع نیازهای انرژی آینده مورد‌نیاز خواهد بود.» انتظار می‌رود نفت بیشترین سهم را در ترکیب انرژی حفظ کند. نفت تا سال ۲۰۴۵، تقریبا ۲۹درصد سهم را به خود اختصاص خواهد داد. چشم‌انداز اوپک همچنین نشان داد بخش جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵ به سرمایه‌گذاری تجمیعی ۱/ ۱۲تریلیون‌دلاری در بخش‌های بالادستی، میانی و پایین‌دستی نیاز خواهد داشت، که معادل بیش از ۵۰۰میلیارد دلار در سال است.