مهراد عباد افزود: روابط دو طرف در هر سطحی که باشد، برای صنعت گاز ما مفید است، اما موضوع این است که ایران هم تحت تحریم قرار دارد و حتی تحریم‌های بیشتری نسبت به روسیه داریم. در بحث‌های مالی بین‌المللی با مشکلاتی مواجهیم که موانع مهمی برای همکاری با روسیه در پروژه‌های انرژی محسوب می‌شود. اگر بتوانیم برای این مسائل چاره‌اندیشی کنیم و راهی برای ارتباط با مسکو بیابیم، همکاری در فروش گاز این کشور در شرایطی که تحت تحریم‌ها نمی‌تواند آن را به اروپا صادر کند، برایمان سودآور است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به دو روش می‌توانیم از گاز روسیه استفاده کنیم. اولین مدل این است که گاز را از این کشور وارد کنیم، از آن برای رفع کسری خود در زمستان بهره ببریم و جلوی تعطیلی صنایع را بگیریم. در این طرح، با استفاده از گاز روسیه از ضرباتی که قطع گاز صنایع به اقتصاد کشورمان می‌زند، جلوگیری می‌کنیم و این برایمان بسیار منفعت‌زاست. عباد گفت: پیش‌بینی می‌شود با روال فعلی طی ۱۰ سال آینده به واردات گاز نیازمند باشیم که استفاده از گاز مازاد روسیه می‌تواند این نیاز ما را برآورده کند. او اضافه کرد: روش دوم این است که به ترانزیت و صادرات گاز روسیه بپردازیم. اکنون در روش‌های مدرن به فشرده‌سازی گاز می‌پردازند و آن را در قالب ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی انتقال می‌دهند. خوب است در حمل‌و‌نقل میعانات گازی از مسکو کمک بگیریم. آنها تکنولوژی‌های لازم را در این زمینه دارند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی می‌تواند به لحاظ سیاسی منافع ما را تامین کند و از طریق افزایش در‌هم‌تنیدگی روابط سیاسی و اقتصادی ما با کشورهای دیگر، به تقویت موقعیت سیاسی کشورمان منجر شود. عباد گفت: «سوآپ یا خرید گاز روسیه نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. هر رابطه‌ای که به افزایش تامین منافع کشورمان بینجامد، باید پی‌گیری شود. قراردادهایی که اخیرا با کشورهای منطقه در حوزه انرژی منعقد کرده‌ایم، سودآور است و باید گسترش یابد.» او تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد عملکرد دولت فعلی در زمینه دیپلماسی انرژی، نسبت به دولت‌های قبل کارآمدتر است. وزارت نفت توانسته بخشی از نقاط‌ ضعف‌ را پوشش دهد، البته هنوز باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم تا به دیپلماسی اقتصادی واقعی موردنیاز کشور دست پیدا کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: توقع از رایزن‌های اقتصادی این است که بتوانند در بازارهای هدف، مشتریان بیشتری برای تولیدات پیدا و ورود مواد اولیه را برای واردکنندگان تسهیل کنند که این نتیجه قبلا حاصل نمی‌شد. الان افراد با دید بهتری به لحاظ اقتصادی به عنوان رایزن انتخاب می‌شوند. ادامه این روندها در صنایع مختلف می‌تواند برای کشور مفید باشد.