مقابله با ناترازی گاز از طریق واردات

وی افزود: تراز عرضه و مصرف گاز طبیعی یکی از مولفه‌هایی است که خوشبختانه مجلس نیز به آن توجه داشته و ما نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای تراز انرژی کشور انجام داده‌ایم و البته انتظارهایی نیز از مجلس داریم. وزیر نفت تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی کشور در فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰میلیون مترمکعب است، در‌حالی‌که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون مترمکعب می‌رسد. اوجی اظهار کرد: سهم سبد گاز در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۳درصد است، در‌حالی‌که در جهان این سهم به ۲۳درصد می‌رسد. همچنین در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه با ۶درصد افزایش مصرف روبه‌رو هستیم که این مقدار در بخش‌های عمده به ۵‌درصد و در نیروگاه‌ها به ۴درصد افزایش سالانه مصرف می‌رسد.

  استفاده از گاز مایع برای نیروگاه‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه در بحث دیپلماسی انرژی مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و توانستیم سوآپ گازی را فعال و از ترکمنستان گاز وارد کنیم، افزود: امسال همکاران ما در وزارت نفت برنامه‌های کوتاه‌مدتی تدبیر کرده‌اند تا در فصل سرد امسال ناترازی گاز نداشته باشیم. اوجی تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد. وی ادامه داد: ۷۴ تا ۷۵درصد گاز موردنیاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تامین می‌شود که ۲۰درصد آن از میدان‌های مستقل و ۵درصد آن نیز از بخش‌های نفتی است. همچنین در برنامه ششم توسعه مقرر شده روزانه معادل یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود، در‌حالی‌که عملکرد دوره یادشده روزانه ۸۵۰میلیون مترمکعب است که علت آن نبود سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی است. وزیر نفت اظهار کرد: ۳۳درصد از مصارف گاز مربوط به نیروگاه‌هاست، ۲۶درصد گاز نیز در حوزه مصارف خانگی و باقیمانده در حوزه صنایع و مسائل مربوط به صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شود.

وی افزود: ناترازی گاز به‌ دلیل مسائل پیش‌آمده از جمله قطع واردات گاز از ترکمنستان بود. همچنین در آغاز کار دولت سیزدهم حدود ۴هزار تانکر از چرخه حمل سوخت برای نیروگاه‌ها خارج شدند و رقمی حدود ۸۰میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که چالش‌هایی برای ما ایجاد کرد. اوجی تصریح کرد: از آنجا که در فصل سرد سال به ‌دلیل تامین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تامین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع هستیم. در ماه‌های ابتدایی آغاز کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به پارسال ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش دادیم.

وزیر نفت در ادامه به موضوع فعال شدن دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشورهای همسایه اشاره و اعلام کرد: در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام شد و موفق شدیم سوآپ گاز (۵/ ۱ تا ۲میلیون مترمکعب) و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم. امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت مناسبی برای تامین گاز موردنیاز کشور در ماه‌های سرد سال داریم تا بتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم.

 تکلیف پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل روشن شد

اوجی به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: در این باره ۲۸ قرارداد امضا شده است و باید اعلام کرد پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل از بلاتکلیفی خارج و برای اجرای آنها برنامه‌ریزی مدونی انجام شده است. در این باره مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری داریم که یکی از آنها استفاده هلدینگ‌ها از گازهای همراه است تا در واحدهایی که به گاز نیاز دارند استفاده کنند. همچنین پیشنهادهایی نیز برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است. همچنین افزایش قیمت مربوط به مشترکان پرمصرف در دستور قرار گرفت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت گاز به حدود ۸۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین‌دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی گاز نخواهیم داشت. همچنین برای تامین هزینه اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ‌های بزرگ و بانک‌های کشور استفاده کنیم. وزیر نفت گفت: اگر حداقل ۱۰درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود، و درصدی از منابع ماده ۱۲ به این موضوع اختصاص یابد، می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک شایانی کرد.

وی بار دیگر به موضوع مشارکت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای توسعه میدان‌های گازی اشاره کرد و افزود: برای توسعه میدان نفتی بزرگ آزادگان به ۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم که در این باره از ۶ بانک و ۶ هلدینگ کمک و مشارکت گرفته شد. وزیر نفت با بیان اینکه باید سهمی از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت گاز و ناترازی گاز اختصاص یابد، اظهار کرد: توسعه صنعت گاز به ۸۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که می‌توانیم ۲۲میلیارد دلار آن را از ظرفیت‌های داخلی جذب کنیم. اما در این باره به همکاری مجلس نیاز داریم.