نفت هنوز کمتر از 90 دلار

هفته‌ای برای کاهش بهای نفت

 بهای نفت در هفته گذشته در یکی از نزولی‌ترین موقعیت‌ها قرار داشت. این در حالی است که روسیه و عربستان به عنوان کشورهای تاثیرگذار اوپک‌پلاس به دنبال حمایت از قیمت‌ها هستند. به گزارش رویترز این سازمان قصد دارد کاهش عرضه یک‌میلیون‌بشکه‌ای در روز را مورد بررسی قرار دهد. چین هم که از شرایط قرنطینه‌ای بیرون آمده و پالایشگاه‌های آن شروع به ‌کار کرده‌اند، تقاضای جهانی را افزایش داده‌ است. به همین دلیل به ‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی بازار جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۹۰دلار بازگردد و نفت خام سبک آمریکا نیز سوار بر این نمودار صعودی افزایش نرخ پیدا کند. منابع خبری ناشناس دولتی به بلومبرگ گفته‌اند عربستان سعودی به دنبال نفت بالای ۱۰۰ دلار است.

ذهنیت‌ها برای تغییر فاز بازار نفت در بین تحلیلگران و موسسات تحلیلی و برخی از بانک‌ها هنوز به قوت خود پایدار است و اگر در روزها یا هفته‌های آینده شاهد تغییر فاز بهای نفت خام در بازارهای جهانی باشیم نباید تعجب کرد. انتظارات از تغییر فاز در بازارهای جهانی افزایش یافته و شواهدی از افزایش تقاضای چین یا افت موجودی ذخایر نفت خام آمریکا را نمی‌توان نادیده گرفت.

کاهش بهای گاز طبیعی بر اثر توفان «ایان»

اپراتورهای نفت و گاز ایالات متحده آمریکا ۱۲ سکوی خود را در خلیج مکزیک تخلیه کردند و ۱۱درصد از تولید نفت خام منطقه را به دلیل توفان «ایان» که به سمت فلوریدا در حال حرکت بود و به یک منبع عظیم نابودگر و توفان خطرناک رده۴ تبدیل شده بود، تعطیل کردند. قیمت گاز طبیعی هم به سبب افت تقاضا به دلیل توقف تولید در پالایشگاه‌ها و واحدهای نفتی با کاهش قیمت روبه‌رو شد که البته بعد از راه‌اندازی دوباره، انتظار می‌رود بهای این کامودیتی افزایش پیدا کند.

اواخر روز سه‌شنبه، مرکز ملی توفان آمریکا گفت: «ناظران نیروی هوایی متوجه شدند ایان به یک توفان بسیار خطرناک رده ۴ تبدیل شده است. انتظار می‌رود این توفان که با بادهای فاجعه‌بار و سیل در شبه‌جزیره فلوریدا همراه است خطرات جانی هم به همراه داشته ‌باشد.» مرکز ملی توفان در اوایل روز چهارشنبه گفت آخرین داده‌ها تا ساعت ۶:۳۵ صبح به وقت شرق ایالات متحده نشان می‌دهد ایان به سرعت در حال تشدید است و حداکثر سرعت بادهای پایدار به ۱۵۵مایل در ساعت رسید. با تقویت توفان در روز سه‌شنبه، اپراتورهای نفتی در شرق خلیج مکزیک سکوها را تخلیه و تولید را تعطیل کردند.

بر اساس گزارش‌ اپراتورها، حدود ۱۱درصد  یا ۱۹۰هزار بشکه در روز از تولید فعلی نفت و ۵۶/ ۸درصد از تولید گاز طبیعی در خلیج مکزیک تا اواخر روز سه‌شنبه تعطیل شده است. در اوایل این هفته، در انتظار توفان ایان، شرکت‌های بزرگ «شورون و بریتیش پترولیوم» پرسنل خود را تخلیه کرده و تولید را در برخی از سکوهای خود در خلیج مکزیک تعطیل کردند. این اولین تعطیلی تولید نفت و گاز فراساحلی ایالات متحده در این فصل بر اثر توفان است. خلیج مکزیک حدود ۱۵درصد از کل تولید نفت خام ایالات متحده را تشکیل می دهد.

«شورون» پلتفرم‌های پترونیوس و ایمان‌کور خود را تعطیل کرده است، در‌حالی‌که این شرکت‌ تولید را تعطیل کرده و تمامی پرسنل خود را از سکویی که ۱۳۰هزار بشکه در روز تولید خارج کرده است. این شرکت بزرگ نفت و گاز همچنین در حال تعطیل کردن تولید و تخلیه تمامی پرسنل ضروری از سکوی Thunder Horse بود که ظرفیت پمپاژ ۲۵۰هزار بشکه نفت در روز را دارد. این شرکت گفت: « پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد توفان به سمت شبه‌جزیره فلوریدا ادامه خواهد داشت. البته توفان ایان دیگر تهدید قابل‌توجهی برای دارایی‌های ما در خلیج مکزیک محسوب نمی‌شود.»

بریتیش پترولیوم گفت اکنون در حال کار برای اعزام مجدد پرسنل دریایی به سکوهای Na Kika و Thunder Horse پس از تعیین شرایط ایمن برای بازگشت است. روز جمعه در بازار آمریکا هر میلیون Btu گاز طبیعی ۹۴/ ۶دلار فروخته شد که نسبت به روز گذشته بیشتر از یک درصد افزایش و  ۶/ ۰درصد کاهش نسبت به هفته گذشته داشته‌ است.