شاخص نفت وست‌تگزاس اینترمدیت هم با افزایش اندک روزانه به ۱۱/ ۸۵دلار به ازای هر بشکه رسید که نشان از کاهش ۹۴/ ۱درصدی نسبت به هفته گذشته دارد. میانگین کاهش هر دو شاخص نزدیک به ۲درصد است که دلیل آن به گفته کارشناسان افزایش ارزش دلار است. بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از تورم در پی افزایش نرخ بهره بانکی برای بالابردن قدرت دلار است، امری که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و تقاضای نفت را در غباری از ابهام و رکود قرار داده و خرید نفت با ارزهای دیگر را گران‌ می‌کند. شاخص دلار در پنج هفته گذشته روند صعودی طی کرده ‌است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو ۷۵/ ۰درصد نرخ بهره را افزایش دهد که منجر به رکود و کاهش بیشتر تقاضای نفت می‌شود.  از زمان شیوع همه‌گیری کرونا که هر دو شاخص با کاهش نرخ روبه‌رو شدند، سقوط قیمت کنونی اتفاق نیفتاده‌ بود؛ در سه‌ماهه سوم سال دو شاخص نفت برنت و تگزاس ۲۰درصد کاهش قیمت داشته‌اند که یکی از رکوردهای سقوط نرخ این کامودیتی است. البته نوسان قیمتی به دلیل مشکلات فنی در پایانه نفتی عراق اتفاق افتاد و شرکت نفت بصره اعلام کرده‌ است تعمیرات صورت گرفته و عرضه نفت به تدریج از سر گرفته می‌شود. مشکل فنی و نشت آب در پایانه‌ای اتفاق افتاده است که توانایی صادرات ۸/ ۱میلیون بشکه در روز دارد؛ به همین دلیل با تعطیلی این پایانه بازار نفت دچار نوسان شد که البته دوباره با حرکت کاهشی به کانال کنونی برگشت.

استفن تحلیلگر بازار انرژی به PVM گفته: «صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نسبت به رکود اقتصاد در سال‌آینده هشدار دادند و این خبر بدی برای طرف تقاضای بازار نفت است.» همچنین با چشم‌انداز تقاضای ضعیف نفت چین، بازار خود را برای رشد تقاضای تقریبا صفر در سه‌ماهه چهارم سال آماده می‌کند. جنیفرگرنهولم، وزیر انرژی ایالات متحده ‌آمریکا نیز گفته تا پایان سال مالی ۲۰۲۳ «بعید است به دنبال پر کردن ذخایر نفتی استراتژیک باشیم» و این موضوع چرخه کاهش بهای نفت را عملا کامل کرده ‌است.

سمت عرضه به وارد شدن نفت ایران امید داشت که با دور شدن از توافق، انتظارات بازار جهانی به ورود نفت ایران عملا از بین رفته‌ است. اوپک‌پلاس در ماه جاری برای حمایت از قیمت نفت نشستی برگزار می‌کند و سرمایه‌گذاران امیدوارند از بهای نفت در سه ماه آخر سال پشتیبانی شود. البته اروپا هنوز به روسیه اطمینان ندارد و همچنان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بحران انرژی است. به گزارش رویترز به نظر می‌رسد عرضه نفت خام آمریکا رو به افزایش است، زیرا این هفته به دکل‌های نفت و گاز شرکت‌های انرژی اضافه شد. قیمت‌‌های نسبتا بالای نفت خام برخی شرکت‌ها را تشویق به حفاری بیشتر کرده ‌است.