جورچین هوشمند برای بازسازی اشیای باستانی
محققان در موزه بریتانیا نرمافزاری ارائه کردهاند که سازههای باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل میکند و در آینده این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار خواهند داد. به گزارش «ایسنا» حفاریهای باستانشناسی میتواند زمانبر و خستهکننده باشد، از حفاریهای ظریف در محل اکتشافات تا کنار هم قرار دادن تکههای خیلی کوچک سازههای شکسته و قدیمی در کنار هم در آزمایشگاه که پروسهای زمانبر و فرسایشی است.
اکنون محققان در تلاش هستند که سازههای باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل کنند و این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار دهند.
محققان در موزه بریتانیا نرمافزاری ارائه کردهاند که سازههای باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل میکند و در آینده این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار خواهند داد. به گزارش «ایسنا» حفاریهای باستانشناسی میتواند زمانبر و خستهکننده باشد، از حفاریهای ظریف در محل اکتشافات تا کنار هم قرار دادن تکههای خیلی کوچک سازههای شکسته و قدیمی در کنار هم در آزمایشگاه که پروسهای زمانبر و فرسایشی است.
اکنون محققان در تلاش هستند که سازههای باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل کنند و این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار دهند. نرمافزار جدیدی به نام «Presious» طراحی شده است که کنار هم قرار دادن تکههای شکسته اشیای باستانی و ایجاد تصاویر دیجیتالی را بسیار سادهتر میکند. یک نسخه دیجیتالی از اشیای باستانی فواید بسیار زیادی دارد که شاید نسخه فیزیکی و اصلی آن نداشته باشد. این کپی را میتوان بزرگنمایی کرد و به تماشای جزئیات پرداخت. با کمک این نسخه مقایسه اشیای باستانی کشف شده در سایتهای اکتشافی یا در کشورهای مختلف امکانپذیر خواهد بود و حتی میتوان به راحتی و بدون محدودیت از یک نقطه به نقطه دیگر به جستوجو پرداخت؛ اما تبدیل یک شیء از دنیای فیزیکی به جهان دیجیتال به این سادگی نیست. تبدیل یک شیء باستانی به دادههای دیجیتالی به سادگی آپلود کردن یک عکس یا تصویر نیست. محققان باید اطلاعات بسیار جزئی درباره شکل، اندازه و ساختار سازه را وارد کامپیوتر کنند.
این کار یک فرآیند زمانبر و خستهکننده است که ساعتها طول میکشد، همچنین هزینه بالایی دارد. دانشمندان علوم کامپیوتر در دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ میگویند: اسکن کردن تنها یک قطعه کوچک، به دو اپراتور آموزشدیده و نیم ساعت وقت نیاز دارد. وقتی قرار باشد صدها یا هزاران تکه در کنار هم قرار بگیرد، این کار بسیار زمانبر خواهد بود. اینجا است که نرمافزار Presious وارد عمل میشود. همانطور که محققان تکههای یک شیء را در محل حفاریهای باستانشناسی اسکن کرده و وارد سیستم میکنند، نرمافزار اطلاعات بیشتری نسبت به این شیء به دست میآورد و با پیش رفتن کار به تدریج برخی جاهای خالی را پر میکند و ضمن تشکیل یک تصویر دیجیتالی، فرآیند را تسریع میسازد. این تکنیکی است که اسکن کردن پیشگویانه نامیده میشود و تا حدودی شبیه جور کردن تکه پازل در کنار همدیگر است. این نرمافزار در پایان میتواند به باستانشناسان نشان دهد که کدام تکههای یک کوزه یا ظرف قدیمی گم شده یا از دست رفته است. این نرمافزار حتی میتواند به آنها کمک کند که تخمین بزنند این سازهها چه مقدار در طول زمان دچار فرسایش شدهاند که بخشی از اطلاعات مفید است و بهکار افرادی که به دنبال حفظ آثار باستانی هستند میآید. این نرمافزار در قالب یک پروژه سه ساله و با هزینهای بالغ بر ۹/ ۳ میلیون دلار طراحی شده است، اما بعد از اینکه تکمیل شد، بهطور رایگان در دسترس افراد قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر