بسیاری بر این باورند که در سال ۲۰۱۶ روند توسعه فناوری‌های روباتیک شتاب چشمگیری پیدا خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کم نیستند کارشناسانی که این روزها چنین پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند: آیا امسال (۲۰۱۶) سالی خواهد بود که نخستین جابه‌جایی‌ها توسط پهپادهای روباتیک انجام خواهد شد؟ آیا از این پس شاهد حضور واقعی روبات‌ها در خانه خواهیم بود؟ از آنجا که در سال ۲۰۱۵ اتفاقات رو به جلویی در عرصه هوش مصنوعی و فناوری‌های روباتیک روی داد، باید منتظر شتاب یافتن این روند در سال ۲۰۱۶ نیز بود.

از چین به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه توسعه سیستم‌های روباتیک یاد می‌شود. این روند آنچنان سرعتی یافته که برخی از عنوان «انقلاب روباتیک» برای آن یاد می‌کنند. بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا کارخانه‌های مختلف خود را از انواع روبات‌های پیشرفته‌ای پر کرده است که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند. این نگرش بر اساس یک فلسفه کلی توسعه یافته است: افزایش بهره‌وری صنایع مختلف. به این ترتیب چین می‌تواند به حضور خود در سطح اول اقتصاد جهانی ادامه دهد. استان گوانژونگ چین به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد و تولید این کشور به‌شمار می‌آید و گفته می‌شود که سرمایه‌گذاری ۱۵۴ میلیارد دلاری را درخصوص نصب و راه‌اندازی انواع روبات‌ها آغاز کرده است. یکی از این شرکت‌ها Foxconn است که آی‌فون‌های اپل را تولید می‌کند.

این شرکت مجموعه‌ای از کارخانه‌ها را با انبوهی از کارگران در اختیار دارد با این حال بنیانگذار این شرکت گفته به‌زودی بیش از یک میلیون روبات را در مدت چند سال در کارخانه‌هایش نصب و راه‌اندازی خواهد کرد. درعین حال سال ۲۰۱۶ را باید به‌عنوان دورانی پرفروغ برای توسعه ماشین‌آلات هوشمند نیز به شمار آورد. این دسته از سیستم‌های پیشرفته روباتیک قابلیت آن را دارند که با استفاده از الگوریتم‌های متنوع، سریع‌تر و موثرتر از قبل یاد بگیرند. روش‌های مختلفی برای قادر ساختن روبات‌ها به یادگیری امور مختلف ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۶ روند سریع‌تری نیز پیدا کند. روبات‌هایی که می‌توانند «کلوچه» بپزند تا آنهایی که انواع کارهای مختلف را انجام می‌دهند، ثمره چنین نگرشی است. افزایش کارآیی روبات‌ها در به اشتراک‌گذاری دانش خود از دیگر بحث‌های جدی است که برای علوم روباتیک در سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده است. به عقیده دانشمندان از این طریق فرآیند یادگیری در روبات‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند. آنها می‌توانند از مزایای سایر روبات‌ها بهره‌مند شوند و بدون شک این مورد را باید به‌عنوان نقطه عطف روند توسعه دانش روباتیک در سال ۲۰۱۶ به شمار آورد.