تلویزیون‏های هوشمند در معرض موج جدید حملات سایبری

آی‌تی ایران: با توجه به افزایش استفاده کاربران از تلویزیون‏های هوشمند، رفته‏رفته پنجره جدیدی برای حملات سایبری علیه این دستگاه‏های الکترونیکی تازه به بازار رسیده باز می‏شود. این در حالی است که این دستگاه‏های هوشمند معمولا از سطح امنیتی پایین‏تری در مقایسه با گوشی‏های هوشمند یا رایانه‏های رومیزی بهره می‏برند.

تلویزیون‏های هوشمند با بهره‏گیری از سیستم‏عامل‏هایی مشابه با آنچه در دستگاه‏های هوشمند دیگر مشاهده می‏کنیم (به‏ویژه سیستم‏عامل اندروید) تمرکز تولیدکنندگان روی قابلیت‏هایی که راحتی و آسایش هر چه بیشتر را برای کاربران به همراه داشته باشد، موجب شده و خبری از تمرکز روی مسائل امنیتی نیست. از سوی دیگر انتظار می‏رود میزان فروش این تلویزیون‏ها تا سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.اگرچه در حال حاضر حملات سایبری علیه تلویزیون‏های ‏هوشمند آنچنان گسترده نیستند، اما متخصصان معتقدند به‏مرور زمان بر تعداد نفوذهای انجام شده برپایه ضعف‏های موجود در این تلویزیون‏ها افزوده خواهد شد. تلویزیون‏های هوشمند در واقع رایانه‏های مجهز به پورت‏های یو‏اس‏بی، سیستم‏عامل و قابلیت‏های مرتبط با شبکه هستند که تفاوت چندانی با گوشی‏های هوشمند ندارند، اما در این دستگاه‏ها، خبری از قابلیت تشخیص و تایید هویت نیست. در واقع در تلویزیون‏های هوشمند هر شخصی که در اتاق باشد به‌عنوان مالک تلویزیون به حساب خواهد آمد. کریگ یانگ، محقق شرکت امنیتی تریپ‏وایر که تحقیقاتی روی تلویزیون‏های هوشمند انجام داده در این خصوص می‏گوید: «برخی از این تلویزیون‏های هوشمند حتی تاییدی در خصوص اینکه شخصی که فرامین صوتی را ارسال می‏کند همان شخصی است که کنترل فیزیکی تلویزیون در دست او است را خواستار نمی‏شوند.»

این به آن معنا است که نفوذگران می‏توانند از راه دور، کنترل تلویزیون‏های هوشمند را به دست بگیرند. اکثر تولیدکننده‏های بزرگ تلویزیون‏های هوشمند مانند سامسونگ و ال‏جی نیز فروشگاه‏های نرم‏افزاری را در قلب این تلویزیون‏ها قرار داده‏اند که مشابه با نمونه‏های آنها در گوشی‏های هوشمند هستند. این منابع نرم‏افزاری نیز می‏توانند به‌عنوان روشی برای توزیع بدافزارهای آلوده مورد استفاده نفوذگران قرارگیرند.Candid Wueest محقق شرکت امنیتی سیمانتیک در این خصوص از آلوده شدن تلویزیون‏های اندرویدی به بدافزار گروگانگیر اطلاعات خبر می‏دهد که با رمزگذاری فایل‏ها از کاربر می‏خواهد برای آزاد شدن اطلاعات، مبلغی را بپردازد. این در حالی است که Wueest از مشکلات دیگر در زمینه به‏روزرسانی‏های نرم‏افزاری و عدم استفاده برخی از مدل‏ها از رمزگذاری SSL/ TSL در هنگام دانلود این به‏روزرسانی‏ها خبر می‏دهد. تلویزیون‏های هوشمند از نرم‏افزارهای امنیتی مانند آنتی‏ویروس‏ها نیز بی‏بهره‏اند و همین مساله جای سوال ایجاد کرده که چگونه می‏توان از حملات سایبری علیه آنها جلوگیری کرد.