دنیای اقتصاد: ایرانسل برای نخستین‌بار در ایران از سامانه پیشرفته خدمات دستگاه به دستگاه (MM۲) به‌صورت تجاری بهره‏برداری کرد. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، سامانه‏های خدمات دستگاه به دستگاه با هدف هوشمندسازی انواع خدمات، صنایع و سازمان‏ها و نیز افزایش رفاه عمومی، این امکان را فراهم می‏کند تا با استفاده از زیرساخت ارتباطی امن شبکه ایرانسل، مدیریت و کنترل انواع دستگاه‏ها و سیستم‏ها از راه دور فراهم شود.

از کاربردهای مختلف این سامانه می‏توان در حوزه‏هایی نظیر دولت همراه، شهر هوشمند، صنایع هوشمند، سلامت همراه، خانه‏های هوشمند و حمل‌ونقل و خودروهای هوشمند بهره گرفت. امروزه دنیای ارتباطات محدود به افراد نیست و انواع دستگاه‏ها، ماشین‏آلات، خودروها و اشیای مختلف نیز به یکدیگر متصل شده و با یکدیگر به تبادل اطلاعات می‏پردازند که به آن اینترنت اشیا (IoT) گفته می‏شود. پیش‏بینی‏های صورت گرفته از اتصال بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه و شیء تا چند سال آینده به یکدیگر خبر می‏دهد، این ارتباطات نیازمند ایجاد بستری امن و پیشرفته است تا مدیریت تعداد زیادی دستگاه و حجم بالایی از ارتباطات را برای سازمان‏ها و دولت‏ها میسر کند.

در این راستا و همگام با این روند جهانی، ایرانسل بالغ بر هزار میلیارد ریال برای راه‏اندازی سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز این ارتباطات هزینه کرده است تا با بهره‏برداری تجاری از آن، امکان اتصال هزاران دستگاه و ارائه صدها خدمت مختلف روی این بستر فراهم شود. این سامانه روز دوم شهریور ۹۴ طی بازدید دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختمان مرکزی ایرانسل به‌صورت آزمایشی راه‏اندازی شد و همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‏المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۲۰۱۵) به بهره‏برداری تجاری رسید.