استفاده از گوریلا گلس برای ساخت پوشش موتور و شیشه خودرو

دنیای اقتصاد: بی‏ام‏دبلیو اولین شرکت خودروسازی بود که در قالب ساخت پنل داخلی در خودروی اسپورت هیبریدی i۸ از گوریلا گلس استفاده کرد. این لایه باریک و سبک وزن که در حال حاضر در صفحه‏نمایش میلیاردها دستگاه گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می‏گیرد به پروژه جدید شرکت‌های خودروساز در تولید نسخه ویژه محصولات تولیدی به‏منظور کاهش وزن و البته بهینه‏سازی مصرف سوخت تبدیل شده است.

فورد اولین شرکتی خواهد بود که از این تکنولوژی برای اولین‏بار در ساخت شیشه‏های جلو و عقب خودروی اسپورت جدید فورد جی‏تی استفاده خواهد کرد. این محصول در سال آینده میلادی روانه بازار خواهد شد و نکته جالب توجه، استفاده از گوریلا گلس در ساخت پوشش موتور این خودرو است. پل لیندن، مسوول بخش طراحی بدنه محصولات فورد این تکنولوژی را مهم‏ترین اتفاق در طراحی و ساخت شیشه‏های مورد استفاده در خودروسازی از سال ۱۹۲۳ میلادی می‏داند. شیشه‏های سنتی تولید شده در صنایع تولید خودرو از ترکیب دولایه شیشه گرمادیده (و به تدریج سرد شده) و اضافه‏شدن لایه پلاستیکی در بین آنها تولید می‏شوند اما شیشه مورد استفاده توسط فورد ساختاری ترکیبی دارد. در قسمت بیرونی از شیشه گرما دیده و سردشده، در قسمت میانی از پلاستیک و نهایتا در قسمت داخلی نیز از گوریلا گلس استفاده شده که بسیار باریک‏تر و سبک‏تر از شیشه‏های مشابه است.

آن‏طور که شرکت فورد عنوان کرده استفاده از گوریلا گلس باعث خواهد شد محصول نهایی ۳۲ درصد سبک‏تر باشد و نهایتا تاثیر محسوسی هم در کاهش میزان مصرف سوخت و حتی بالا رفتن تعادل خودرو داشته باشد.این در حالی است که محصول یادشده موفق به اخذ استانداردهای ایمنی آمریکا شده و در مقایسه با شیشه‏های معمولی از استحکام بیشتری برخوردار است. شاید تنها سد موجود در برابر متداول شدن استفاده از گوریلا گلس، قیمت بالای آن باشد. موضوعی که برای سوپرخودروهایی مانند جی‏تی فراری با قیمت ۴۰۰ هزار دلار، آنچنان به چشم نمی‏آید اما در افزایش قیمت تمام‌شده تولید خودروهای معمولی، محسوس خواهد بود.