آی‌تی ایران:‌ در یکی دو هفته اخیر کاربران دستگاه‌های iOS اپل با پیغام Error ۱۰۰۹ مواجه شده‌اند که به نوعی نشان‌دهنده نوعی اشکال در استفاده از این سیستم عامل است.

این مشکل همچنین اجازه دانلود یا به روزکردن نرم‌افزارها از آی‌تیونز استور را به کاربران نمی‌دهد به همین دلیل کاربران ایرانی مجبور به استفاده از ابزارهای پنهان کردن آی‌پی ایران برای دانلود از آی‌تیونز بودند.با توجه به اینکه برخی این مشکلات را ناشی از اختلالات اینترنتی داخل و برخی دیگر آن را به خود اپل و تحریم‌های آن علیه ایران نسبت می‌دهند با یکی از مسوولان بخش ارتباطات شرکت اپل این موضوع را مطرح کردیم و این سوال را پرسیدیم:«طی دو هفته گذشته کاربران ایرانی که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کنند قادر به دانلود هیچ چیز از آی‌تیونز نیستند و با پیغام Error ۱۰۰۹ مواجه می‌شوند. آیا این یک محدودیت از جانب اپل است یا منشأ آن به داخل ایران برمی‌گردد؟»

در پاسخ به این سوال Alan Hely مدیر ارشد بخش ارتباطات اپل در آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه به آی‌تی ایران یک پاسخ کوتاه داده است: «ما چیزی از طریق فروشگاه آی تیونز به ایران نمی‌فروشیم». در همین حال نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات روز گذشته و در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد بروز این مشکل برای کاربران ایرانی گفت: ما هیچ گزارشی از ایجاد محدودیت برای آی‌تیونز در داخل ایران نداریم و احتمالا این مشکل از طرف خود اپل است. با توجه به اینکه Error ۱۰۰۹ در ایران سابقه زیادی دارد و هرازگاهی کاربران دستگاه‌های اپل در ایران با آن مواجه می‌شوند این پرسش مطرح می‌شود که آیا رفع احتمالی تحریم‌ها در دی‌ماه باعث رفع این مشکلات خواهد شد یا خیر. برخی گزارش‌ها هم حاکی از این است که شب گذشته این مشکل رفع شده است.