ایسنا: گروهی از دانشمندان در گامی به سوی ساخت هوش مصنوعی، یک دستگاه اختراع کرده‌اند که از شیوه یادگیری اطلاعات جدید توسط مغز انسان تقلید می‌کند.

این سیستم که جزئیات آن در مجله ساینس منتشر شده، یک مدل رایانه‌ای است که توانایی منحصربه‌فرد انسان‌ها برای یادگیری مفاهیم جدید از یک مثال را تقلید می‌کند. اگرچه این مدل تنها می‌تواند حروف دست‌نوشته الفبا را یاد بگیرد، اما می‌تواند کاربردهایی هم برای سایر سیستم‌های مبتنی بر نماد مانند حرکات بدن و کلمات زبان گفتاری و اشاره داشته باشد.جاشوا تننبائوم، استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT) اظهار کرد که قصد داشته دستگاهی با استفاده از قابلیت ذهنی یک کودک بسازد.وی گفت: کودکان پیش از اینکه به مهدکودک بروند، یاد می‌گیرند که مفاهیم ساده را از روی یک مثال درک کنند و حتی مثال‌هایی را که تاکنون ندیده‌اند نیز تصور کنند. ما هنوز خیلی با ساخت ماشینی با هوش یک کودک فاصله داریم اما این اولین بار است که توانسته‌ایم دستگاهی با قابلیت یادگیری و استفاده از گروه بزرگی از مفاهیم واقعی به شکلی بسیار مشابه انسان بسازیم.

این سیستم «آموزش برنامه بیزین» (BPL) نام دارد که در آن، مفاهیم به شکل برنامه‌های رایانه‌ای ساده ارائه می‌شوند. محققان نشان دادند که مدل آنها می‌تواند از دانش مفاهیم قبلی برای سرعت بخشیدن به یادگیری مفاهیم جدید استفاده کند و برای مثال از دانش الفبای لاتین برای یادگیری الفبای یونانی بهره ببرد. محققان این مدل را روی بیش از ۱۶۰۰ نوع حروف دست‌نویس در ۵۰ سیستم نوشتار جهانی از جمله سانسکریت، تبتی، گجراتی و گلاگولیتیک اعمال کرده و حتی حروفی از خود ابداع کردند. از آنجا که انسان به اطلاعات کمی برای یادگیری یک مفهوم جدید نیاز دارد، این تحقیق می‌تواند منجر به پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی شود.