هر کاربر بیش از دو ابزار دیجیتال دارد

دنیای اقتصاد: در طول پنج سال آینده کاربران به جای یکی کردن محصولات دیجیتال شخصی خود، از ابزارهای دیجیتال بیشتری برای انجام کارهای شخصی‌شان استفاده خواهند کرد. این موضوعی است که محققان و کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی به دنبال بررسی‌های مختلف اعلام کرده‌اند. بر اساس این تحقیقات، تا سال ۲۰۱۸ هر کاربر در بازار کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بیش از سه ابزار دیجیتال شخصی خواهد داشت و استفاده خواهد کرد.

گارتنر تخمین زده است که در سال ۲۰۱۶ تعداد ابزارهای دیجیتال شخصی که کاربران در سراسر جهان استفاده می‌کنند شامل ابزارهای پوشیدنی، گوشی‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی، برابر ۸/ ۷ میلیارد دستگاه خواهد بود و این تعداد به سرعت رشد کرده تا در نهایت در سال ۲۰۱۸ به ۳/ ۸ میلیارد دستگاه برسد. «آنشول گوپتا» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «ترکیب افزایش میزان استفاده از تکنولوژی، دسترسی به شبکه‌های ارتباطی سریع‌تر و وابستگی زیاد تصمیم‌گیری برای خرید به اطلاعات به روز و در لحظه، بدون شک به استفاده کاربران از تعداد ابزارهای بیشتر منجر خواهد شد.»

گارتنر انتظار دارد کاربران بازار کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته در آینده از سه یا چهار ابزار دیجیتال شخصی به صورت ترکیبی استفاده کنند. ابزارهای اصلی شامل موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های هیبریدی تبدیل‌شونده هستند و به این ترتیب باعث می‌شوند که یک کاربر در هر زمانی دست‌کم بیش از دو دستگاه در اختیار داشته باشد. ابزارهای دیجیتال شخصی خاص و برجسته مانند ابزارهای پوشیدنی شامل ساعت‌های هوشــمند، دسـتبندهای سلامتی، عینک‌های هوشمند و انواع جدید ابزارهای قابل اتصال به اینترنت مانند کارت‌های هوشمند، کتابـــخوان‌های الکترونیک و دوربین‌های عکاسی قابل حمل، هم به سرعت در حال رشد و همه‌گیر شدن هستند. در همین راستا بررسی‌های اخیر گارتنر نتایج جالبی به همراه داشته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۸ دست کم یک سازنده نه‌چندان قدیمی گوشی، در میان فهرست پنج تولیدکننده برتر موبایل‌های هوشمند در چین قرار خواهد داشت. «سی‌کی‌لو» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد معتقد است: «شرکت‌های اینترنتی چین به‌طور گسترده‌ای در زمینه توسعه سخت‌افزارهای مربوط به ابزارهای موبایل، پلت‌فرم‌ها و امکانات امنیتی وابسته به آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها از این طریق سعی دارند با روند روز بازار همراه شده و بیشتر با سلیقه و نیاز کاربرانشان همراه شوند.»

با این اوصاف انتظار می‌رود بخش موبایل هوشمند در بازار چین به سرعت رقابتی و پیچیده‌تر شود. از طرفی گسترده‌تر شدن این بازار امکان ورود بازیگران جدید و رقابت بیشتر را فراهم می‌آورد که در نهایت این روند به طراحی و تولید ابزارهای با کیفیت و بهتر منجر خواهد شد. تحلیلگران موسسه گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که ۲۰ درصد از ابزارهای دیجیتال شخصی تا سال ۲۰۱۹ شور و هیجان جدیدی را به بازار این محصولات تزریق می‌کنند. «آنت زیمرمن» یکی از کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقد است همان‌طور که ابزارهای پوشیدنی با ثبت وضعیت سلامتی و فیزیکی کاربرانشان توانستند خیلی زود به دل آنها نفوذ کنند، انتظار می‌رود ابزارهای دیجیتال شخصی جدیدی با امکانات و قابلیت‌های ویژه و کاربردی به بازار عرضه شوند که بتوانند یک بار دیگر هیجان را به میان کاربران بیاورند.

با این اوصاف تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از ۷۴۰ میلیون ابزار پوشیدنی در سال ۲۰۱۶ در اختیار کاربران سراسر دنیا وجود داشته باشد که این میزان تا ۲۰ درصد بیشتر از تعداد ابزارهای پوشیدنی مورد استفاده در سال ۲۰۱۵ خواهد بود. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تعداد ابزارهای پوشیدنی مورد استفاده کاربران جهان تا سال ۲۰۱۹ به ۱/ ۱ میلیارد دستگاه برسد.یکی دیگر از نتایج جالب تحقیقات اخیر گارتنر این است که تا سال ۲۰۱۹ یک سوم کاربران کامپیوترهای شخصی با استفاده از صحبت کردن یا حرکات دست فرمان‌های خودشان را انتقال می‌دهند. با معرفی دوربین‌های سه‌بعدی روی کامپیوترهای رومیزی و نوت‌بوک‌ها و تلفیق آنها با قابلیت دستیار شخصی ویندوز ۱۰ انتظار می‌رود استفاده از صحبت کردن و حرکات دست به‌عنوان رابط کاربری جدید را راحت‌تر کرده و رواج دهد.