آی‏ تی ایران: همان‏طور که می‏دانید سرویس‏های ویژه گوشی همراه، همواره با دکل‏های مخابراتی ارتباط دارند. برنامه مسیریابی موجود در گوشی شما نیز از ماهواره‏های مکان‏یابی استفاده می‏کند و نهایتا برای ارتباط با اینترنت نیز از سیگنال‏های وای‏فای بهره می‏برید.

در تابستان سال جاری، Richard Vijgen آلمانی ویدئویی را از پروژه‏ای در دست اقدام منتشر کرد که «معماری امواج رادیویی» نام داشت. این پروژه در واقع برنامه‏ای در قالب واقعیت افزوده بود که امواج و سیگنال‏های موجود را در یک اتاق با استفاده از پایگاه‏های داده‏ای مرتبط با مکان دکل‏های مخابراتی و ماهواره‏های ارتباطی نشان می‏داد. این برنامه با استقبال زیادی از سوی کاربران روبه‌رو شد تا نهایتا نسخه عمومی آن با قیمت ۳ دلار برای آی‌فون و آی‏پد عرضه شود. با اجرای این برنامه صفحه‏ای آبی‏رنگ را مشاهده خواهید کرد. با مشخص شدن موقعیت مکانی شما، مجموعه‏ای از داده‏ها بر پایه دیتابیس‏های جهانی (شامل مکان دکل‏های مخابراتی و ماهواره‏های موجود در فضای بالاسر شما) ترسیم خواهند شد. بدنیست بدانید که این پایگاه داده‏ای شامل ۷ میلیون دکل مخابراتی، ۱۹ میلیون روتر وای‏فای و صدها ماهواره مختلف است.

با جابه‌جایی در خانه، این برنامه به‏طور خودکار به شناسایی سیگنال‏ها و امواج جدید خواهد پرداخت. سازنده برنامه هشدار داده که نرم‏افزار پیش روی شما یک ابزار اندازه‏گیری نیست. به‌عنوان مثال امواج جوی و نقاطی که روی صفحه نقش می‏بندند در واقع تفسیری از امواج هستند و نه یک واقعیت علمی به‌دست آمده از محاسبات. با این اوصاف، نقاط اطلاعاتی نمایش داده شده بر اساس موقعیت مکانی شما، واقعیت دارند و همین امر کاملا خوشایند است. موردی که می‏تواند از ابراز شگفتی تا ترس، عکس‏العمل‏های مختلفی را در میان کاربران به همراه داشته باشد.