دنیای اقتصاد: با ظهور و گسترش گوشی‏های هوشمند در چند سال اخیر کیبوردهای فیزیکی هم به مرور به فراموشی سپرده شدند. حالا دیگر کمتر کسی را می‏توان یافت که گوشی هوشمندی در دست داشته باشد که کیبورد فیزیکی داشته‌ باشد.


البته اغلب هم تمایلی به داشتن این گوشی‏ها ندارند و با کیبورد تاچ راحت‏تر هستند. با این حال هستند کسانی که ترجیح می‏دهند هنگام تایپ در گوشی هوشمندشان بتوانند کیبورد را لمس کنند و به عادت قدیم با فشردن دکمه‏ها حروف را تایپ کنند. خوشبختانه برخی کمپانی‏ها به فکر این قبیل افراد هستند و همچنان گوشی‏هایی تولید می‏کنند که دارای کیبورد فیزیکی هستند. اگر شما هم از گوشی‌های لمسی خسته شده‏اید و می‏خواهید به رسم گذشته حس کار‏کردن با دکمه‏های فیزیکی را تجربه کنید یا می‌خواهید با گوشی‏هایی که در زمان خود جزو برترین گوشی‏های دارای کیبورد فیزیکی بوده‏اند، آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین آنها را برایتان معرفی کنیم:

بلک‏بری پاسپورت

شکی نیست که یکی از بهترین تلفن‏های همراهی که با این ویژگی در بازار وجود دارد بلک‏بری پاسپورت است. این شرکت برای سال‌ها بهترین تلفن‌های هوشمند کیبورددار را می‌ساخته و تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد. بلک‏‌بری پاسپورت تلفنی قدرتمند با کیبورد فیزیکی لمسی است. بلک‌بری پاسپورت در عصر تلفن‌های مدرن امروزی، چهره‌ای کلاسیک و رسمی دارد و کیبورد آن، لذت دکمه‌های فیزیکی را به ما یادآوری می‌کند. این تلفن با ابعادی معادل ۱۲۸×۳/ ۹۰×۳/ ۹ اندازه‌ای دقیقا برابر با یک پاسپورت واقعی دارد. نمایشگر ۵/ ۴ اینچی بلک‌بری پاسپورت دارای رزولوشن ۱۴۴۰×۱۴۴۰ است که چگالی ۴۵۳ پیکسل در اینچ را به همراه می‌آورد. چگالی بالای نمایشگر، شفافیت و دقت بسیار بالایی را رقم می‌زند. دکمه‌های کیبورد علاوه‌بر حروف، شامل دکمه Enter و Backspace هستند. این دکمه‌ها دارای شیب و جهت‌گیری خاصی هستند تا تجربه تایپ بهتری را در اختیار شما قرار دهند. بلک‌بری نوآوری‌های قابل‌توجهی در این گوشی پیاده کرده است. دکمه‌ها در سه ردیف چیده شده‌اند و بین آنها، نوارهایی فلزی قرار گرفته‌اند. این نوارها مانند تاچ‌پد لپ‌تاپ عمل می‌کنند و باعث می‌شوند سطح کیبورد به لمس حساس شود. با این قابلیت می‌توانید در صفحه‌های وب با جا به جایی انگشت خود روی کیبورد، اسکرول یا نشانگر تایپ را بین حروف کلمه جابه‌جا کنید که حس جالبی دارد. این کیبورد قابلیت‌های دیگری نیز دارد. مثلا برای پاک‌کردن کلمات، کافیست روی سطح کیبورد عمل سوایپ را انجام دهید تا بدون نیز به فشردن دکمه Backspace، کلمه مورد نظر پاک شود. حروف از روی کیبورد و اعداد و علائم از کیبورد مجازی درون نمایشگر قابل تایپ هستند.


بلک‏بری پرایو

کمپانی بلک‏بری در عرضه گوشی‏های دارای کیبورد لمسی دست‏بردار نیست و به موفقیت خود در این حوزه ایمان دارد. این شرکت گوشی جدیدش را که هنوز به‌طور کامل عرضه جهانی نشده است با کیبورد فیزیکی ارائه کرده است. این گوشی که علاوه‌بر داشتن کیبورد فیزیکی کشویی هم هست، کاملا یک گوشی قدیمی را برایمان تداعی می‏کند ولی این نکته را فراموش نکنیم که این موضوع فقط در ظاهر گوشی صدق می‏کند و بلک‏بری پرایو کاملا خود را با فناوری‏های روز وفق داده و یک گوشی مدرن با طراحی زیبا تولید کرده است. البته زیبا برای قشر خاصی که طرفدار کیبورد فیزیکی و صفحه‌کشویی هستند. بلک‏بری پرایو صفحه نمایش ۴/ ۵ اینچی رزولوشن QHD و لبه‏های خمیده دارد که با گوریلا گلس ۴ محافظت می‏شود و مجهز به پردازنده‏ اسنپ‌دراگون ۸۰۸ است. از سایر مشخصات این گوشی می‏توان به ۳ گیگابایت رم، دوربین اصلی ۱۸ مگاپیکسلی دارای لرزشگیر اپتیکال و دوربین خودعکس (سلفی) ۵ مگاپیکسلی اشاره کرد. دوربین قرار گرفته شده روی Priv می‏تواند با کیفیت ۴K و ۳۰ فریم برثانیه فیلم‏برداری کند.


HTC Touch Pro2

این گوشی که در سال ۲۰۰۸ روانه بازار شد در زمان خود به عنوان یکی از بهترین‏ گوشی‏های ویندوزفونی مطرح بود. کیبورد این گوشی هم کشویی ساخته شده است. صفحه نمایش ۶/ ۳ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل، ۲۸۸ مگابایت رم، ۵۱۲ فضای داخلی قابل ارتقا، پردازنده ۵۲۸ مگاهرتزی از ویژگی‌های این گوشی است. دوربین‏های ۲/ ۳ مگاپیکسلی عقب و VGA جلو، فوکوس اتوماتیک، شبکه بیسیم، نمایش پرونده‏های آفیس و پی‏دی‏اف، حسگر شتاب‏سنج برای دوران خودکار صفحه، بلوتوث استریو و تشخیص دست‌نوشته، از ویژگی‏هایی هستند که در زمان خود یک گوشی تمام عیار را به همراه داشتند.


نوکیا n ۹۰۰

این گوشی زمانی که عرضه شد (سال ۲۰۰۸ میلادی) توجه بسیاری را به خود جلب کرد. نوکیا n۹۰۰ هم با کیبورد کشویی سه ردیفه و صفحه نمایش لمسی طرفداران بی‌شماری برای خود پیدا کرده بود. تنها ایرادی که به این گوشی نوکیا می‌شد گرفت موضوع سخت‌افزاری بود. ان۹۰۰ به سیستم عامل Maemo مجهز بود که اپلیکیشن‌های چندانی برایش پیدا نمی‌شد. این سیستم عامل بعدها با پروژه Moblin اینتل ادغام شد تا MeeGo شکل بگیرد. نهایتا توسعه MeeGo نیز در راستای ساخت سیستم عامل تایزن پایان یافت. ۵/ ۳ اینچ صفحه نمایش با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل و لنز ۵ مگاپیکسلی کارل زایس از ویژگی‌های این تلفن بود. این گوشی همچنین از پردازنده قوی ۶۰۰ مگاهرتز و کارت حافظه همراه پر ظرفیت ۳۲ گیگابایت بهره می‌برد.


نوکیا e۷

این گوشی از امکاناتی نظیر صفحه‌نمایش ۴ اینچ شیشه‌ای ضدخشClearBlack AMOLED برخوردار است. صفحه‌نمایش لمسی اریب این گوشی نوکیا که توجه بسیاری را به خود جلب کرد زاویه مطلوبی دارد که مشاهده را راحت‌تر می‌کند. اما فقط صفحه‌نمایش نیست که باعث متفاوت بودن این گوشی می‌شود؛ صفحه‌کلید QWERTY کشویی که به پهلو باز می‌شود نیز سهم عمده‌ای در متفاوت بودن این گوشی داشته است.

فناوری فوکوس کامل در دوربین ۸ مگاپیکسلی این گوشی در زمان خود فناوری جدیدی بود که در e۷ دیده می‌شد. دسترسی آسان به ایمیل‌، ایجاد، ویرایش و اشتراک‌گذاری اسناد آفیس و نمایش فایل‌های PDF با Adobe Reader، ثبت تصاویر با وضوح بالا و ضبط ویدئو HD توسط دوربین ۸ مگاپیکسل با فوکوس کامل و فلاش LED دوتایی، اتصال HDMI با فایل‌های پروژه، ویدئوها و تصاویر در صفحه‌نمایش‌های بزرگ، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و USB-On-The-Go برای به اشتراک‌گذاری راحت‌تر فایل‌ها با اتصال یک USB به گوشی از دیگر قابلیت‌های این گوشی است. این گوشی از زمره موبایل‌هایی بود که با سیستم‌عامل سیمبین عرضه شد و قابلیت‌های ویژه‌ای داشت ولی مشکل اینجا بود که همزمان با عرضه این تلفن در سال ۲۰۱۱ خبرهایی هم پخش شد مبنی بر تغییر سیستم‌عامل گوشی‌های نوکیا و روی آوردن به سیستم‌عامل ویندوز‌فون. و همین امر باعث شد کاربران چندان تمایلی به خرید این گوشی نداشته باشند. با این حال این گوشی به‌خودی خود مدل بسیار شاخصی بود. بدنه مجهز به محافظ آلومینیومی، کیبورد سخت‌افزاری چهارردیفه QWERTY و صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن ۳۶۹ در ۶۴۰ پیکسل از ویژگی‌های درخوری بود که در این گوشی یافت می‌شد.


Motorola Admiral


این تلفن هوشمند اندرویدی هم از جمله گوشی‌‌هایی است که دارای کیبورد فیزیکی است و طرفداران خودش را هم داشته است. ۱۳۴ گرم وزن، صفحه نمایش ۱/ ۳ اینچی با کیفیت ۴۸۰×۶۴۰ پیکسل و تراکم پیکسل ۲۵۸ پیکسل بر اینچ را به وجود آورده است. دوربین اصلی این دستگاه دارای کیفیت ۵ مگاپیکسل است. حافظه رم آن ۵۱۲ مگابایت است و ۴ گیگابایت حافظه درونی برای ذخیره‌سازی اطلاعات دارد. باتری آن از نوع Li - Ion است. ظرفیت باتری آن ۱۸۶۰ میلی‌آمپر ساعت است که در روزگار خود ظرفیت جالب توجهی بوده است. این مدل از موتورولا یکی از زیباترین و سبک‌ترین مدل‌های اندرویدی سری TXT از این کمپانی بود که با دارا بودن نمایشگر عریض با کلیدهای لمسی اندرویدی در کنار یک کیبورد زیبا و خوش دست موتورولایی کاربران بسیاری را به خود جلب کرد.