در صورت مسدود نشدن کانال‌های مستهجن، راضی به فیلتر تلگرام هستیم

خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از موتورجست‌وجوی ملی اعلام کرد در صورتی که موضوع دسترسی به کانال‌های مستهجن و غیراخلاقی شبکه پیام رسان تلگرام حل نشود ما هم به‌عنوان دولت راضی به فیلتر این شبکه هستیم.

محمود واعظی در مورد تصمیم کارگروه فیلترینگ برای بررسی طرح مسدود کردن شبکه اجتماعی تلگرام گفت: ممکن است دلیل این کار گروه برای بررسی فیلترینگ تلگرام مسدود نشدن کانال‌های غیراخلاقی و مستهجن این شبکه باشد. چنانچه این مشکل برطرف نشود خود ما نیز به‌عنوان دولت راضی نیستیم تلگرام در دسترس کاربران باشد.وی تاکید کرد که این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. وزیر ارتباطات در مورد حاضر نشدن نمایندگان دولت در جلسه روز چهارشنبه کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ نیز اعلام کرد: از این موضوع خبر ندارم اما ممکن است زمان این جلسه موقعی بوده است که این آقایان نتوانستند حضور پیدا کنند.

واعظی با اشاره به موتورهای جست‌وجوی اینترنتی در دنیا که در دو نوع بومی و بین‌المللی است، تاکید کرد: امروز هیچ ادعایی نداریم که موتورهای جست‌وجوی ما بخواهند با گوگل رقابت کنند. این موتورها به دنبال این نیستند که کارکرد بین‌المللی از نوع گوگل و یاهو داشته باشند اما قرار است موتورهای جست‌وجوی بومی در کشور مرجع خط و زبان فارسی باشند.

وی تاکید کرد: نباید با رونمایی از پروژه‌های بومی ماند موتور جست‌وجو، نگرانی در بین مردم ایجاد کنیم که شبکه‌های خارجی بسته می‌شوند، بلکه می‌گوییم اینها مکمل یکدیگر هستند و موتور جست‌وجو می‌تواند خدمات داخل کشور را با سرعت بیشتری در دسترس مردم قرار دهد. وزیر ارتباطات اضافه کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با استفاده از موتورهای جست‌وجوی بومی، اطلاعات کاربر در داخل کشور باقی می‌ماند و حریم خصوصی وی حفظ خواهد شد، اما موتورهای جست‌وجوی خارجی رفتار مردم کشورها را رصد می‌کنند و این نقض حریم خصوصی به حساب می‌آید.