دنیای اقتصاد: در حالی که طی روزهای اخیر دو بحث اختلال اینترنتی و فیلترینگ تلگرام فضای کاربری اینترنت در کشور را تحت تاثیر قرار داده توجه برخی نهادهای دیگر هم به این موضوع جلب شده است.

تازه‌ترین اظهار نظر را در این زمینه یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرده و گفته دو کمیسیون فرهنگی و امنیت ملی مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به تهدیدات گسترش فضای مجازی بدون تولید و مدیریت محتوا هشدار می‌دهد.

محمد حسن آصفری در این زمینه به خبرگزاری مهر گفته است: امروز بیش از ۱۰ میلیون نفر در کشور از تلگرام استفاده می‌کنند، متاسفانه جمهوری اسلامی برای مدیریت این فضا دیر بیدار شده و در حالی که استفاده از فضای مجازی همه‌گیر شده است، ما تازه به دنبال توسعه پهنای باند هستیم و اقدامی در راستای تامین محتوا برای این فضا و مدیریت آن انجام نمی‌دهیم.

وی از برنامه‌های دولت برای گسترش فضای مجازی بدون تولید و مدیریت محتوا انتقاد کرد و گفت: این موضوع به عنوان یک تهدید در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد. ما در جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی مجازی، مسوولان وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما درخواست کردیم که شورای عالی مجازی در راستای مدیریت این فضا وارد شود، زیرا اگر این شورا به عنوان یک فرصت از فضای مجازی بهره نگیرد، این فضا به یک تهدید جدی تبدیل خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مقرر شد نامه‌ای از سوی کمیسیون فرهنگی و امنیت ملی در خصوص لزوم اقدامات لازم برای مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا به رئیس‌جمهوری نوشته شود. در این نامه تاکید شده است صرفا با فیلترینگ نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد، بلکه باید با تولید محتوا در برنامه‌ریزی از این فضا در راستای اهداف و آرمان‌های نظام استفاده کرد. این گروه ازنمایندگان انتقادهای خود را عمدتا نسبت به توسعه پهنای باند اینترنت معطوف کرده‌اند به طوری که اوایل امسال محمود واعظی، وزیر ارتباطات به دلیل توسعه سرعت اینترنت بدون فراهم کردن زمینه‌های لازم فرهنگی با کارت زرد مجلس مواجه شد.

حدود یک سال قبل نیز توسعه نسل سوم و چهارم موبایل باعث شد تعدادی از نمایندگان با تذکرهای متعدد به وزیر ارتباطات خواستار به تاخیر افتادن فروش این سیم‌کارت‌ها به مردم شوند. این فشارها به توسعه پهنای باند ظاهرا کم‌اثر هم نبوده چراکه یکی از مدیران شرکت‌های اینترنتی به «دنیای اقتصاد» گفته است طی ماه‌های اخیر عملا هیچ ظرفیت جدید اینترتنی ایجاد نشده و شرکت‌های اینترنتی و حتی اپراتورهای موبایل با کمبود شدید پهنای باند اینترنتی در مقابل افزایش تقاضا روبه رو هستند. این در حالی است که مدیران شرکت زیرساخت معتقدند تقاضای اضافی برای افزایش پهنای باند وجود ندارد. از سوی دیگر اختلالات قدیمی باقی‌مانده در شبکه زیرساخت کشور نیز همچنان باعث افت کیفیت استفاده از اینترنت شده است.

باوجود این مقامات شرکت زیرساخت سرانجام حدود ۱۰ روز قبل مجبور به انتشار اطلاعیه‌ای شدند که بخش عمده مشکلات اینترنت در کشور را به قطع فیبرنوری در خارج از ایران مرتبط می‌دانست. این اطلاعیه البته به دنبال آن صادر شد که به گفته وزیر ارتباطات، مدیریت شرکت تلگرام کاهش دسترسی ایرانیان به این اپلیکیشن را به فیلتر شدن آن تعبیر کردند.