متخصص چشم با بیان اینکه استفاده طولانی و پلک‏ نزدن ۲ مشکل اصلی پس از فراگیری ابزارهایی از جمله تلفن همراه، تبلت و رایانه است، ‏ گفت: عینک آنتی‏ رفلکس و قابلیت آنتی‏ فلیکر برخی نمایشگرها می‏تواند آسیب چشمی را کاهش دهد.

محمود جباروند، رئیس بیمارستان فارابی و قطب چشم‏پزشکی تهران در گفت‏وگو با خبرگزاری فارس، درباره تاثیر ابزارهای ارتباطی بر سلامت چشم، اظهار کرد: دو مشکل اصلی در استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی، ناشی از تحریک تطابق و همچنین پلک‏ نزدن برای دقت بیشتر است و هیچ ابزار کمکی نمی‏تواند این دو مشکل را جبران کند. اما با پیشرفت فناوری، ‏ ابزارهایی تولید شده‏اند که میزان آسیب چشمی را کاهش می‏دهند.

وی افزود: در مانیتور کامپیوترهای سنتی که قابلیت آنتی فلیکر و تنظیم نور را ندارند، این اتفاق رخ می‏دهد و می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب به شبکیه چشم شود. برای مثال نور قرمز پشت شبکیه فوکوس می‏شود و برای آوردن از پشت به روی شبکه باید تطابق بیشتری انجام شود که ضرر دارد و از این رو از قدیم تاکید داشتند که با خودکار قرمز ننویسید که باعث تشدید نزدیک‏بینی می‏شود.

جباروند خاطر نشان کرد: در سال‏های اخیر به علت فراگیری ابزارهای الکترونیکی تعداد نزدیک‏بینی در حال افزایش است. به‌ویژه استفاده از این ابزارها بین نوجوان‏ها و جوان‏ها باعث پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی می‏شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: معمولا کاربران این ابزارها برای تمرکز بیشتر پلک نمی‏زنند و پلک نزدن در استفاده‏های طولانی مدت باعث آزردگی‏های چشمی، سوزش و احساس تاری دید در چشم‏ها می‏شود. تحقیقات نشان می‏دهد که استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی که باعث عمل تطابق در چشم به مدت طولانی شود به افزایش نزدیک‏بینی در افراد کمتر از ۲۰ سال منجر خواهد شد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی توصیه می‏شود که به صورت مستمر یا طولانی از این ابزار استفاده نشود و در طول استفاده بازه‏های یک ربع یا ۲۰ دقیقه به چشم استراحت داده شود.

وی گفت: تاثیر موبایل‏ها به چشم بسیار بیشتر از کامپیوترها است، زیرا صفحات موبایل به‌دلیل کوچکی بیشتر باعث تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی می‏شوند و از این نظر تاثیر بدتری نسبت به کامپیوتر دارند. تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی معمولا‏ درباره افراد زیر ۲۰ سال است؛ اما مشکل پلک نزدن مربوط به تمامی رده‏های سنی است که به‌ویژه این موضوع در سنین بالاتر بیشتر است. زیرا میزان اشک انسان در سن بالا کاهش می‏یابد و اگر پلک نزند آثار خستگی چشم بیش از جوان‏ها خود را نشان می‏دهد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علت اینکه در ژاپنی‏ها و کره‏ای‏ها میزان بیماری نزدیک‏بینی بیشتر است، استفاده مستمر از این نوع ابزارها است که سبب تحریک تطابق و پیشرفت نزدیک‏بینی می‏شود.