مشاهده فضای پشت دیوار با امواج مایکروویو

محققان موسسه تحقیقاتی ماساچوست (MIT) در حال پیشبرد فناوری دوربینی هستند که قادر است با امواج مایکروویو اجسام پشت دیوار را به‌صورت سه‏بعدی مجسم کند. به گزارش «ایسنا» دوربین مایکروویو از نظر عملکرد بین دوربین‏های معمولی و سیستم تصویرسازی رادار قرار دارد، اما نسبت به هر دو فناوری مزیت‏هایی دارد. محققان در مورد مهم‌ترین مزیت این سیستم در مقایسه با آشکارساز رادار اظهار کردند: امواج ارسال شده از دوربین مایکروویو بر خلاف امواج رادار پس از برخورد با سطوح زاویه‏دار متشنج و پراکنده نمی‏شود.

آنها در مورد معایب سیستم‏های رادار برای آشکارسازی اجسام افزودند: رادارها معمولا بسیار بزرگ، پیچیده، فاقد کیفیت تصویر و البته بسیار گران‏قیمت هستند، اما با افزایش تعداد دوربین‏ها در شیوه تصویرسازی با امواج رادیویی و لنزهای مجهز به بازتاب‏دهنده می‏توان آشکارساز‏های ارزان‌قیمت و با وضوح بسیار بالا تولید کرد.

دوربین‏های مایکروویو همچنین قادرند در طول پرواز عملیات تصویرسازی سه‏بعدی را انجام دهند، به طوری‏که در طول عملیات شناسایی با شلیک پالس‏های مایکروویو به سطح زمین و جذب مجدد آن توسط حسگر موجود در دوربین، فاصله تا زمین با دقت شش سانتی‌متر مشخص شده و عملیات تصویرسازی سه‏بعدی انجام می‏شود. محققان معتقدند یکی از کاربردهای این سیستم شناسایی افراد یا اجسام در فضای پشت دیوار است، به طوری‏که در آزمایش انجام شده آدمک پشت دیوار آجری یا چوبی با دقت بالایی آشکار شد.