دستبندهای هوشمند از سوءتغذیه جلوگیری می‌کنند

دنیای اقتصاد: دستبندهای هوشمندFitbit و Jawbone را فراموش کنید؛ یک دستبند تناسب اندام جدید به بازار آمده است که می‌تواند واقعا به نجات جهان کمک کند. یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) از آغاز همکاری با شرکت Target خبر داده است تا به این ترتیب دستبندهای تناسب اندام هوشمند با طراحی ویژه کودکان را به فروش برساند.

این دستبندها قرار است ابتدا به بازار ایالات متحده آمریکا عرضه شوند تا به این ترتیب کودکان این کشور بتوانند همزمان با فعال‌تر شدن و افزایش فعالیت جسمی خودشان، جان هزاران کودک دچار سوءتغذیه را در جهان نجات بدهند. برنامه یونیسف تحت‌عنوان «Kid Power» در واقع با استفاده از این دستبند هوشمند تناسب اندام و اپلیکیشن موبایل ویژه آن اجرا می‌شود. این برنامه کودکان را به چالش‌های مختلفی می‌کشد تا در آن، اهداف تناسب اندام و سلامتی متفاوتی برای خودشان تعریف کرده و همچنین درباره فرهنگ‌های جدید بیشتر یاد بگیرند.

انجام هرکدام از این کارها به آنها امتیاز می‌دهد تا با کسب امتیازهای بیشتر بتوانند بسته‌های غذایی- دارویی درمان را پیدا کنند و یونیسف آنها را به خانواده‌هایی در کشورهای در حال توسعه که کودکان دچار سوءتغذیه شدید هستند، برساند.

این همکاری از اوایل سال‌جاری میلادی و در واقع برای گسترش و انجام موفق طرح پایلوت این برنامه در سه شهر منتخب اجرا شده است. بر این اساس، تقریبا ۱۲ هزار نفر دانش‌آموز در شهرهای بوستون، دالاس و نیویورک در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار مایل در ماه مارس سال ۲۰۱۵ راه رفته‌اند که این میزان باعث شده است تا ۱۸۸ هزار و ۸۵۰ بسته غذایی- دارویی به دست ۱۲۵۹ کودک دچار سوءتغذیه برسد. به ازای هر ۲۵۰۰ قدمی که هر کودک دارای این دستبند هوشمند ویژه برمی‌دارد، یک امتیاز می‌گیرد. پنج امتیاز که برابر با ۱۲ هزار قدم است، برای هرروز به آنها پیشنهاد می‌شود تا بتوانند با این کار در هر روز یک بسته غذایی- دارویی را برای یک کودک دچار سوء‌تغذیه بفرستند.

حالا این برنامه علاوه‌بر مدارس، از کانال‌های دیگری هم در حال گسترش است. حالا Target به‌عنوان یک خرده‌فروشی شناخته شده، قرار است این دستبندهای هوشمند تناسب اندام را از روز ۲۹ ماه نوامبر به صورت آنلاین با قیمت ۹۹/ ۳۹ دلار و البته از ابتدای سال ۲۰۱۶ در فروشگاه‌های منتخب خودش به عرضه عمومی و فروش برساند. جالب است بدانید که شرکت بزرگ Disney هم قرار است یکی از شرکای این برنامه باشد و دستبندهای هوشمند تناسب اندام ویژه کودکان را با طرح «جنگ‌ستارگان» عرضه کند.

ایده اولیه طرح Kid Power یونیسف از انتشار یک آمار عجیب بیرون آمد؛ آماری که نشان می‌داد از هر چهار کودک آمریکایی، یک کودک فعالیت جسمی ناکافی دارد و جالب اینکه از هر چهار کودک در جهان هم یک کودک دچار سوءتغذیه است (حدود ۵۰میلیون کودک در سراسر جهان که از این میان ۱۶ میلیون نفر آنها از سوءتغذیه بسیار حاد رنج می‌برند). «کاریل استرن» مدیرعامل و رئیس شاخه ایالات متحده آمریکای صندوق کودکان سازمان ملل متحد درباره این طرح می‌گوید: «ما می‌خواهیم اجرای این طرح همچنان در مدارس ادامه پیدا کند، چون ما از تاثیر انجام این کار در محیط کلاس آگاهیم. با این حال ما همچنین می‌خواهیم این کار به صورت تجربه خانوادگی هم انجام شود. به همین دلیل از مادران و پدران خواسته‌ایم تا فرصت استفاده مفید از تکنولوژی را تجربه کنند و به تدریج حس فعال‌تر و سالم‌تر شدن و در مقابل آن نجات کودکان دیگر را به کودکانشان القا کنند.»

با این اوصاف است که یونیسف فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی Target را برای همکاری در این طرح انتخاب کرد تا این دستبندها را با تخفیفات ویژه و برای اجرای این برنامه بفروشد و به این ترتیب این فروشگاه‌ها برای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خودشان متمرکزتر شوند.

«لایشا وارد» مدیر ارشد بخش مسوولیت‌های اجتماعی فروشگاه‌های Target هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «همکاری با یونیسف در راستای اجرای طرح Kid Power، یکی از راه‌های زیادی است که Target برای ارائه راهکارهای افزایش سطح سلامتی افراد مانند تکنولوژی‌های پوشیدنی، انتخاب کرده است.»

به این ترتیب به ازای خرید هر دستبند UNICEF Kid Power بین ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۶، مجموعه فروشگاه‌های Target ۱۰ دلار به شاخه آمریکای صندوق کودکان سازمان ملل اهدا و کمک می‌کند. گروهی از افراد مشهور و ورزشکاران هم از طرح UNICEF Kid Power حمایت کرده‌اند. این طرح در حقیقت بخشی از تلاش‌های صندوق کودکان سازمان ملل برای هوشیاری مردم جهان درباره معضل گرسنگی و سوءتغذیه است.

در حال حاضر به گفته استرن به خاطر کمبود بودجه، یونیسف شاخه آمریکا تنها می‌تواند به ۱۷ درصد از ۱۶ میلیون کودک دچار سوءتغذیه شدید در سراسر دنیا کمک کند. با این حال اما هدف او به‌عنوان مدیرعامل و رئیس یونیسف شاخه آمریکا این است که یک میلیون نفر کودک آمریکایی بتوانند جان یک میلیون نفر کودک دچار سوء تغذیه شدید را در دنیا نجات بدهند.

استرن در این مورد می‌گوید: «می‌دانید که من به‌عنوان مدیرعامل و شاخه آمریکای رئیس صندوق کودکان سازمان ملل با شما صحبت می‌کنم، اما اول و قبل از هر چیز من یک مادر هستم. نمی‌توانم غم و اندوه مادری را که نمی‌تواند فرزندانش را سیر کند، تصور کنم. در سال ۲۰۱۵ ما باید این امکان را داشته باشیم که مطمئن شویم همه کودکان دست‌کم یک وعده غذایی در روز می‌خورند.»