دانشمندان موفق به تولید مغز دیجیتالی موش صحرایی شده‌اند. این فناوری جدید در واقع رایانه‌ای است که قابلیت واکنش‌دهی به‌عنوان یک مغز واقعی را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مغز مجازی تقلیدی هنرمندانه از مغز یک موش صحرایی جوان است که به‌طور طبیعی از ۳۰ هزار نورون تشکیل شده است. هر یک از این نورون‌ها به وسیله شبکه‌ای متشکل از ۴۰ میلیون سیناپس با یکدیگر در ارتباط هستند. دانشمندان امیدوارند که این مغز دیجیتالی قابلیت به‌کارگیری برای تعریف و تشخیص انواع مختلف نورون‌ها را در دنیای واقعی داشته باشد.

این فناوری جدید توسط گروهی از دانشمندان در سوئیس ارائه شده است. آنها با استفاده از این مغز دیجیتالی در تلاش هستند تا درباره عملکرد شبکه نورون و سیناپس و نحوه اتصالات درون آنها به تشخیص درستی دست یابند. به عقیده این محققان، با دستیابی به این هدف مهم می‌توان تصویر دقیق و شفافی از مغز نیز ارائه کرد. دانشمندان برای ساخت این مغز مجازی تمرکز ویژه‌ای روی بخشی از آن مغز طبیعی موسوم به necortex داشته‌اند. آنها تا پیش از این اطلاعات زیادی درباره این بخش از مغز داشته‌اند و حالا از این داده‌ها برای تولید مغز مجازی موش صحرایی استفاده کرده‌اند. نکته جالب توجه این است که مغز تولید شده به‌خوبی می‌تواند ارتباطات درون مغزی که به عملکرد مرکز فرماندهی بدن منجر می‌شود را شبیه‌سازی کند.