آی‌تی ایران: کاخ سفید پذیرفت که فشار بر تولیدکنندگان موبایل برای کاهش رمزگذاری اطلاعات در آنها را متوقف کند.

این یک پیروزی آشکار برای شرکت‌هایی چون اپل است که طی یکی، دو سال اخیر با رمزگذاری اطلاعات کاربران دسترسی خارجی به ‌آنها را دشوار کرده‌اند. یک سال قبل تصمیم برخی سازندگان گوشی از جمله اپل و چند گوشی اندرویدی برای ارتقای امنیت و رمزگذاری اطلاعات با اقدام قانونی دولت آمریکا مواجه شده بود. مقامات دولتی معتقد بودند رمزگذاری پیشرفته به سود گروه‌های تروریستی است که با استفاده از این امکان از دید نهادهای اطلاعاتی ارتباطات خود را پنهان کنند. در مقابل گروه‌های طرفدار حفظ حریم شخصی معتقدند اقدام دولت علیه این شرکت‌ها تجاوز به حریم شخصی افراد است.

اپل از iOS۸ اقدامات فنی را انجام داد که اطلاعات مربوط به تماس‌های کاربران مانند سرویس iMessage صرفا در خود گوشی ذخیره شوند و در حین انتقال هم رمزگذاری شوند به طوری که خود اپل هم به آنها دسترسی نداشته باشد. چنین اقدامی همچنین به این دلیل صورت گرفت که درخواست‌های دولتی و حقوقی برای دسترسی به اطلاعات کاربران کاهش یابد، چراکه این اطلاعات حتی روی سرویس cloud اپل هم ذخیره نمی‌شوند.

جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی در آن زمان گفت که این نوع رمزگذاری اطلاعات بر خلاف قانون است و اجازه تحقیق بیشتر درباره جرائم را می‌گیرد. اف‌بی‌آی همچنین خواستار ایجاد راهی توسط شرکت‌های موبایل برای دسترسی به اطلاعات کاربران شد اما متخصصان تکنولوژی هشدار دادند هرگونه ایجاد نقص در امنیت سیستم‌های موبایل می‌تواند موجب سوءاستفاده هکرها شود.

روز پنج‌شنبه یک سناتور آمریکایی در نامه‌ای به دولت، کاخ سفید را به این موضوع متهم کرد که در مورد رمزگذاری تصمیم درستی نگرفته است.

با این حال شرکت‌های تکنولوژی به دنبال این هستند که کاخ سفید در این باره بیانیه‌ای صادر کند و به وضوح موضوع کنار کشیدن از این بحث را اعلام کند.