مدیرعامل پست: eBay به‌دلیل تحریم‏ها همکاری با ایران را تکذیب می‏کند

دنیای اقتصاد: در حالی یک حساب توییتر وابسته به شرکت eBay پنج‌شنبه گذشته خرید ایرانیان از این سایت را تکذیب کرده مدیرعامل شرکت پست معتقد است با توجه به تحریم‏ها شرکت‌ها هرگونه همکاری با ایران را تکذیب می‏کنند، اما هم‌اکنون امکان خرید از eBay و آمازون فراهم شده است.

حسین مهری مدیرعامل پست به «دنیای اقتصاد» گفت: به‌دلیل مشکلات تحریم و بانکی شرکت پست یک شرکت واسط (یاتا) را انتخاب کرد تا از این طریق امکان خرید کاربران ایرانی از eBay و آمازون فراهم شود و در طول یک ماه فعالیت آزمایشی این سایت بیش از ۲۰۰ مورد خرید از eBay صورت گرفته است. مهری در مورد شیوه این خریدها گفت:‏ به‌دلیل مشکلات تحریم، خریدها ابتدا به نمایندگی شرکت یاتا در کشوری ثالث (ترکیه) رفته و بعد به ایران وارد می‏شود. مدیرعامل پست در عین حال تاکید کرد که شرکت یاتا به‌عنوان یک شرکت ایرانی با eBay قرارداد بسته نه یک شرکت خارجی. همچنین مدیرعامل یاتا که رابط اجرایی ارتباط شرکت پست با eBay است می‏گوید: این شرکت با ebay و آمازون وارد مذاکره شده، اما هنوز این توافق نهایی نشده است. وی معتقد است که شرکت eBay به‌دلیل فضای تحریم‏ها این توافق‏ها را علنی نمی‏کنند.

سایت یاتا که از سوی اپراتور هوشمند پست (یاتا) راه‌اندازی شده قرار است این هفته به‌طور رسمی رونمایی شود به شکلی واسطه خرید ایرانیان از eBay و آمازون است.

فرزانه دانشمند مدیر سایت یاتا می‏گوید: به‌دلیل اینکه فناوری مرزهای بین کشورها را برداشته است ما با این دوسایت در قالب فناوری گفت‌وگو کرده‌ایم، اما به‌دلیل بعد تجاری، بین‌المللی و سیاسی هر کدام از ما تابع قوانین کشورهای خود هستیم، اما آنچه مسلم است اینکه ما توانسته‏ایم با توجه به محدودیت‌های موجود با این شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شویم، اما اگر آنها این موضوع را تکذیب می‏کنند به خاطر موانع بین‏المللی است که با آنها روبه‌رو هستند. فرزانه دانشمند، مدیرعامل شرکت یاتا در این خصوص می‏گوید: سایت یاتا به‌عنوان یکی از همکاران خصوصی شرکت پست نزدیک به ۵ سال است که روی ایده راه‏اندازی «یاتا» در پارک فناوری فارس کار کرده است و یاتا تنها یک شرکت برای همکاری با سایت‏های بزرگ جهان مانند ebay و آمازون نیست و قرار است کارها و پروژه‌های بزرگ‌تری در بخش تجارت الکترونیکی کشور انجام دهد.