قدرت‌نمایی مایکروسافت با معرفی محصولات جدید
دنیای اقتصاد: مایکروسافت چند محصول جدید را به بازار معرفی کرد که بهبودهای قابل توجه و امکانات جدید آن باعث سروصدای زیادی در فضای تکنولوژی شد. شرکتی که با مدیریت جدید ساتیا نادلا حالا از روزهای رکود گذشته خود خارج می‌شود در مراسم جدید معرفی محصولاتش که «محصولات مبتنی بر ویندوز 10 » نام داشت هم تبلت جدیدی را به سری محبوب سرفیس پرو اضافه کرد، هم دستبند دیجیتالی‌اش را به روز کرد هم دو گوشی موبایل سری لومیا معرفی کرد و هم برای نخستین بار یک لپ‌تاپ حرفه‌ای معرفی کرد . مایکروسافت در کنار همه اینها هدست واقعیت مجازی هولولنز را هم با امکانات ویژه به همگان نشان داد و ازعرضه کیت اولیه آن برای برنامه‌نویسان خبر داد.
در ادامه نگاهی به مهم‌ترین محصولات و امکانات آنها می‌اندازیم.

لپ‌تاپ 13 اینچی قدرتمند



مایکروسافت آن را قدرتمندترین لپ‌تاپ جهان نامیده است. این لپ‌تاپ که Surface Book نام دارد اولین لپ‌تاپ مایکروسافت است و البته قیمت نسبتا بالای 1400 دلاری آن هم قابل توجه است.
Surface Book از پردازشگرهای نسل ششم اینتل بهره می‌برد که با ۱۶ گیگابایت رم همراه شده ‌است. برای اینکه قدرت این دستگاه را بهتر درک کنیم باید گفت سرفیس بوک، ۲ برابر MacBook Pro یعنی بهترین لپ‌تاپ اپل قدرت دارد. این دستگاه با داشتن یک ترابایت حافظه SSD نیاز به حافظه را کاملا برطرف می‌کند.

صفحه نمایش ۵/ ۱۳ اینچی این دستگاه با ۳ هزار در ۲ هزار پیکسل و ppi ۲۶۷ شفافیت قابل توجهی دارد.
این دستگاه که با ویندوز 10 پرو ارائه می‌شود می‌تواند با یک بار شارژ 12 ساعت کار کند. سرفیس بوک، برای انتقال اطلاعات دو پورت USB 3 و همچنین محل قرار دادن رم اس دی دارد.
تاچ پد Surface Book از جنس شیشه ساخته شده است که دست به راحتی روی آن حرکت می‌کند و طوری طراحی شده که با پنج انگشت می‌توان روی آن به راحتی کار و الگوهای مختلفی تعریف کرد. این لپ‌تاپ دو دوربین دارد که دوربین اصلی آن ۸ مگاپیکسل و دوربین جلوی آن ۶ مگاپیکسل کیفیت دارد.

نکته بسیار جالب در این لپ‌تاپ این است که می‌توان صفحه کلید آن را از صفحه نمایش جدا کرد. یعنی می‌توانید کیبورد را رها کنید و از صفحه نمایش به عنوان یک تبلت بی‌نظیر استفاده کنید. صفحه نمایش این دستگاه با ۵ میلیون پیکسل کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و علاوه بر لمسی بودن قلم جدید هم برای آن طراحی شده. قلم این دستگاه که با آهنربا به دستگاه متصل می‌شود تا یک سال نیاز به شارژ کردن ندارد. در انتهای قلم یک دکمه قرار دارد که برنامه OneNote را باز می‌کند.

اگر نیاز به پاک کردن داشتید کافی است فقط انتهای قلم را به صفحه نمایش بزنید تا پاک‌کن فعال شده و به راحتی می توانید یادداشت‌ها و طراحی‌های خود را ویرایش کنید. طراحی زیبای این دستگاه طوری است که زاویه صفحه نمایش را هرگونه که مایل باشید می‌توانید تنظیم کنید یا حتی آن را کامل تا کنید.

سرفیس پرو 4 ، هیبریدی به روز شده
مایکروسافت همچنین Surface Pro ۴ را با تغییرات قابل توجه نسبت به نسل قبلی و موفق این تبلت معرفی کرده است. مایکروسافت کامپیوترهای سرفیس را تبلتی می‌نامد که جایگزین لپ‌تاپ می‌شود.



Surface Pro 4 نازک‌تر، سبک‌تر و با صفحه‌ نمایشی تا اندازه‌ای بزرگتر نسبت به نسل قبلی،‌ پردازنده جدید اینتل و یک کیبورد دوباره طراحی شده و قابلیت‌های بهبود پیدا کرده استفاده از قلم عرضه کرده است.
سرفیس پرو ۴ مایکروسافت حالا به پورت USB-C مجهز است و همچنین یک دوربین جلویی دارد که به سیستم تشخیص سریع چهره مجهز است و به سرعت کاربر را وارد سیستم می‌کند.
قیمت این محصول جدید در آمریکا ۸۴۴ دلار است و کیبورد آن را نیز باید جداگانه تهیه کرد که ۱۲۹ دلار قیمت دارد.
سرفیس اساسا محصولی است که مایکروسافت ابتدا آن را با ویندوز ۸ عرضه کرد و قابلیت تمام لمسی آن مهم‌ترین نقطه تمایز آن نسبت به تبلت‌های دیگر بود. استفاده از پردازنده سری Core -i شرکت اینتل و درگاه مغناطیسی برای اتصال به کیبورد جداشونده ویژگی این دستگاه است که از آن می‌توان هم به عنوان تبلت و هم به‌عنوان لپ‌تاپ استفاده کرد.
بزرگ‌ترین به‌روزرسانی در این مدل جدید را شاید باید در پردازنده آن دانست جایی که مایکروسافت از نسل ششم پردازنده‌های Core اینتل بهره گرفته که به نام Skylake مشهورند. ویژگی این پردازنده‌ها طول عمر بیشتر باتری در کنار قدرت عملکرد بهتر دستگاه است. مایکروسافت البته در مراسم رونمایی این سرفیس مک بوک ایر اپل را هم کنار سرفیس پرو ۴ قرار داد و نتیجه گرفت که سرعت آن ۵۰ درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ محبوب اپل است.

صفحه نمایش Surface Pro 4 از ۱۲ اینچ به 3/ 12 اینچ رسیده و رزولوشن آن نیز ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ ( ۲۶۷ پیکسل بر اینچ) است. با بدنه‌ای از جنس آلیاژ منیزیوم ضخامت این دستگاه 4/ 8 میلی‌متر است که در مقایسه با سرفیس پرو ۳ که 1/ 9 میلی‌متر است تا اندازه قابل توجهی نازک‌تر است.
مایکروسافت کیبورد محبوبش را نیز همزمان دچار تغییراتی کرده از جمله اینکه فاصله بین کلیدها افزایش یافته است. کیبورد همچنین نازک‌تر هم شده که برای حمل آن نکته مهمی است.
قلم که به صورت آهن‌ربایی در کنار دستگاه قرار می‌گیرد هم حالا با ویندوز ۱۰ کاملا همخوان شده است. وقتی بالای این قلم را فشار می‌دهید و آن را نگه می‌دارید می‌توانید دستیارصوتی مایکروسافت یعنی کورتانا را فعال کنید. این قلم حساسیت بسیار بالایی دارد و مایکروسافت گفته ۱۰۲۴ حالت (‌از نازک تا کلفت) را می‌توانید با این قلم در اختیار داشته باشید. مهم‌تر از همه اینکه این قلم برای یک سال می‌تواند بدون شارژ کار کند.

دستبند هوشمند نسخه ۲



مایکروسافت در این مراسم از نسل دوم دستبند هوشمندش نیز رونمایی کرد. این دستبند که نام مایکروسافت‌بند ۲ را به خود گرفته تا حد زیادی به شایعات و عکس‌های منتشر شده نزدیک بود. چیزی که در نگاه اول به این دستبند توجه بیننده را به خود جلب می‌کند طراحی زیباست؛ یک صفحه‌نمایش خمیده که در مقایسه با مایکروسافت بند ۱ ظاهر شکیل‌تری دارد و راحت‌تر روی دست می‌نشیند. رزولوشن این صفحه‌نمایش ۳۲۰ در ۱۲۸ پیکسل است و مهم‌تر اینکه از سوی گوریلا‌گلس ۳ محافظت می‌شود که استحکام بیشتری را برای آن به ارمغان آورده است. صفحه‌نمایش این دستبند از نوع OLED است و وضوح بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و خواندن را راحت‌تر می‌کند.
به گفته خود مایکروسافت این دستبند هم برای ورز‌شکاران حرفه‌ای مناسب است و هم برای افراد عادی که به دنبال سلامت روزانه و تناسب اندام هستند.
این دستبند از سنسورهای زیادی بهره می‌برد. با آن می‌توانید از استار باکس خرید کنید. این ابزار به علت برخورداری از جی‌پی‌اس داخلی این قابلیت را دارد که حتی وقتی به موبایلی متصل نبود کار کند.

پیمایش خواب و کالری، راهنمایی برای تمرین و اعلانات هوشمند، نمایشگر ضربان قلب، حسگر نور محیط، میکروفن و سنسور فشارسنج از دیگر قابلیت‌های این دستبند است. این دستگاه حتی می‌تواند هنگام پیاده‌روی یا بالارفتن از پله‌ها شیب را اندازه‌گیری کند. همچنین میزان اکسیژن مورد نیاز بدن شما را هم محاسبه می‌کند.
این ابزار به سرفیس، لومیا و دیگر دستگاه‌های ویندوزی متصل می‌شود و نکته جالب توجه اینکه دارای دستیار دیجیتالی مایکروسافت (کورتانا) است.
مایکروسافت وعده عمر باتری 48 ساعته را برای این گجت داده و همچنین گفته که این دستگاه در کمتر از یک ساعت و نیم شارژ می‌شود.
پیش‌فروش مایکروسافت بند ۲ از امروز آغاز شده و ۳۰ اکتبر (۸ آبان ) هم در فروشگاه‌های مایکروسافت عرضه خواهد شد. قیمت این مچ‌بندها ۲۴۹ دلار اعلام شده است که ۵۰ دلار گران‌تر از نسخه پیشین خود است.
به طور کلی مایکروسافت بند جدید در نسل جدید خود دارای قابلیت‌های جذابی شده است و می‌توان گفت مایکروسافت تمام سعی خود را برای موفقیت مایکروسافت بند جدید کرده و نشان داده که هنوز به بازار در حال رشد ابزارهای پوشیدنی امیدوار است.

دیگر محصولات



اما هولولنز را شاید بتوان یکی از نوآورانه‌ترین محصولات مایکروسافت دانست. هدست واقعیت مجازی که مایکروسافت اعلام کرد که نسخه مخصوص برنامه‌نویسان آن 3000 دلار قیمت دارد و در سه ماه نخست سال 2016 عرضه خواهد شد. با هولولنز می‌توان در فضای یک اتاق و ترکیب واقعیت و فضای مجازی به بازی پرداخت.
لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال دو گوشی جدید مایکروسافت هستند و شباهت‌های زیادی به نسل‌های قبلی لومیا دارند. صفحه نمایش ۲/ ۵ اینچی و رزولوشن WQHD در کنار ۳ گیگابایت رم و اسنپ‌دراگون ۸۰۸ یک گوشی قدرتمند ویندوزی را به وجود ‌آورده است. پردازنده‌های کوالکام به کار رفته در این گوشی قابلیت خنک‌کنندگی با استفاده از مایعات را دارند و با یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی پشتی و ۵ مگاپیکسلی جلویی برخوردار است. لومیا ۹۵۰XL از صفحه‌نمایشی ۷/ ۵ اینچی با رزولوشن ۲K که چگالی تصویر ۵۱۸ پیکسل در هر اینچ را دارد. دوربین این گوشی نیز ۲۰ مگاپیکسلی است و قابلیت تصویربرداری ۴k را دارد.