بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی جک دورسی

دنیای اقتصاد: بالاخره بعد از شایعات مختلف، روز دوشنبه گذشته شرکت توییتر اعلام کرد که «جک دورسی» را به‌عنوان مدیرعامل خود انتخاب کرده است.

خبر این انتخاب پر از خوش‌بینی‌های کمرنگ و نه چندان امیدوار کننده است؛ اولین نشانه این موضوع هم معرفی او به‌عنوان «مدیرعامل دائمی» در توییت‌ها و پست‌های مختلف این شرکت است که اقدامی ناشیانه و برخلاف مشی متواضعانه‌ای است که در چنین شرکت بزرگی باید در پیش گرفت. واقعیت این است که هیچ چیزی نمی‌تواند دائمی و همیشگی باشد.

البته این موضوع کمی قابل درک است؛ اعضای هیات‌مدیره توییتر که در ماه‌های اخیر و در روند تغییرات این شرکت و انتخاب مدیرعامل جدید مستاصل شده بودند حالا سعی دارند بعد از انتخاب جک دورسی، حس ثبات را به همه القا کنند. دورسی ۳۸ ساله در حالی سکان مدیریت شرکت بزرگ توییتر را در اختیار گرفته است که باید زمانش را بین توییتر و شرکت Square که در حال ورود به بورس است، تقسیم کند. همین موضوع می‌تواند هر حسی به جز ثبات و پایداری را به افراد القا کند. توییتر شرکتی است با مشکلات جدی در روند رشد تعداد کاربرانش، سهامی با قیمت تورمی و تعدادی از چالش‌های سخت و زمانبر که مدیرعامل‌های قبلی را دچار مشکل کرده است. با این اوصاف بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی مدیرعامل جدید شرکت توییتر عبارت است از:

افزایش تعداد کاربران: یکی از مهم‌ترین و آشکارترین مشکلات توییتر. در فصل گذشته این شرکت اعلام کرد تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی ماهانه به ۳۱۶ میلیون نفر رسیده است که این میزان نسبت به فصل قبل از آن رشد ۳ درصدی داشته است. از این تعداد ۶۶ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا و ۲۵۰ میلیون نفر دیگر در سایر کشورهای جهان هستند. رشد کاربران این شبکه اجتماعی در داخل کشور (آمریکا) تنها ۵/ ۱ برابر فصل پیش از آن بوده که این میزان کمتر از انتظارها بوده است. چیزی که در این مورد ناامیدکننده‌تر است، تعداد کاربرانی است که توییتر را امتحان کرده و سپس از آن می‌روند.

«پیتر استابلر» یک تحلیلگر فعال در موسسه تحقیقاتی Wells Fargo اخیرا در این مورد تحلیلی نوشته است که در آن می‌گوید: «بهتر است یک بار دیگر میلیون‌ها کاربری را که به نظر می‌رسد دیگر به این شبکه اجتماعی نمی‌آیند یا آنهایی که چندان فعال نیستند، مشغول و جذب کرد.» این در حالی است که مقایسه تعداد کاربران توییتر با فیس‌بوک که تنها دو سال از آن بزرگ‌تر است ناامید کننده است. در همین چرخه مشابه، حالا فیس‌بوک در آستانه جشن گرفتن رسیدن تعداد کاربرانش به یک میلیارد نفر است.

حل مشکلات مشابه «لنا دانهم»: در ماه گذشته میلادی لنا دانهم، تهیه‌کننده، نویسنده و بازیگر سریال Girls در پادکستی که منتشر کرده بود با لحنی تهدیدآمیز اعلام کرد که برای دور شدن از محتویات تند و زننده، توییتر را ترک می‌کند. نگرانی او شاید همان نگرانی باشد که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم داشته باشند: رفتار ناشایست با هویت واقعی کاربران. شبکه‌های اجتماعی که اجازه استفاده از نام‌های مستعار را می‌دهند مانند MySpace، ۴chan، Reddit و Digg همه با این مشکل در گذشته دست و پنجه نرم کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی دیگری که کاربران را ملزم به استفاده از هویت واقعی خودشان می‌کنند مانند فیس‌بوک، سعی کرده‌اند تا حد ممکن از این مشکلات جلوگیری کنند. این در حالی است که اینستاگرام که متعلق به فیس‌بوک و رقیب اصلی توییتر است و اجازه استفاده از هویت غیر واقعی و نام‌های مستعار را می‌دهد یک رسانه تصویری است با قوانین جدی درباره استفاده از تصاویر مستهجن و ناپسند. مدیرعامل پیشین توییتر یعنی «دیک کوستلو» هم اوایل سال‌جاری میلادی پذیرفت که احساس می‌کند این شرکت برای مبارزه با محتوای توهین‌آمیز ضعیف عمل کرده است.

حل مشکلات مالی و کسری بودجه: سهام شرکت توییتر در حال حاضر ۹/ ۹ بار معامله می‌شود، درحالی‌که این رقم برای شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت ۵۵/ ۶ دفعه و برای فیس‌بوک ۵/ ۱۷ دفعه است. شاخص S&P ۵۰۰ هم ۷۴/ ۱ دفعه خرید و فروش می‌شود. با توجه به اینکه سهام توییتر در سال جاری میلادی کاهش ۲۲ درصدی داشته است، بعضی از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که سهام این شرکت گزینه خوبی برای خرید است. جالب است بدانید که با انتشار خبر انتخاب جک دورسی به‌عنوان مدیرعامل توییتر در روز دوشنبه سهام این شرکت رشد ۷/ ۵ درصدی داشته است. مشکلی که توییتر هنوز با آن مواجه است، از دست دادن بخش زیادی از پول‌هایش است. این شرکت در فصل گذشته ضرر ۱۳۷ میلیون دلاری را تجربه کرد، درحالی‌که میزان کسری بودجه آن در طول تاریخش به ۸۷/ ۱ میلیارد دلار رسیده است. فیس‌بوک اما با روند درآمد سالانه ۲ میلیارد دلاری به سرعت در حال سودآوری است؛ درست مانند گوگل و شرکت‌های مشابه.