دنیای اقتصاد: گوگل روز سه‏شنبه هفته جاری در کنفرانس خود از دو گوشی هوشمند سری نکسوس با نام‏های P۶ هوآوی و ۵X ال جی رونمایی کرد.

نکسوس ۵ ایکس ال‏جی که ساخت شرکت ال‏جی است با نمایشگر ۲/ ۵ اینچی دارای رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۸ و ۲ گیگابایت از دیگر ویژگی‏های این گوشی است.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و دوربین ۵ مگاپیکسلی در قسمت جلوی این گوشی هوشمند تعبیه شده‏اند و ال‏جی برای تامین انرژی مورد نیاز نکسوس جدید باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در نظر گرفته است. گوشی دیگر که ساخت شرکت هوآوی است ۷/ ۵ اینچ و رزولوشن QHD دارد و بدنه‏ آن تماما از جنس فلز است. پردازنده این گوشی نیز نسخه ۱/ ۲ پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ در کنار سه گیگابایت رم است.

موضوع مهم دیگری که در این کنفرانس مطرح شد رونمایی از اسکنر جدید تشخیص اثرانگشتی بود که Nexus Imprint نام دارد و در هر دو مدل نکسوس ۶P و ۵X نیز به‌کار گرفته شده است.

گوگل این قابلیت را روشی بی‏سیم برای تشخیص و تایید اثرانگشت کاربران توصیف کرد که به کمتر از ۶۰۰ میلی‏ثانیه زمان به‏منظور تشخیص اثرانگشت نیاز داشته و مهم‏تر اینکه با هر بار استفاده بهبود می‏یابد. این سنسور جدید برای اکوسیستم، به‏طور متن‏باز در اختیار کاربران قرار گرفته تا امکان استفاده در نرم‏افزارهای جانبی نیز فراهم شود.