برتری «وب» بر «  اپلیکیشن» در ترافیک اینترنتی

مترجم:‌ حسن کریمی

منبع: آی تی ایران

در گــزارش جدیــد مــورگان استنلی (Morgan Stanley) که به بررسی ارزش سهام گوگل برای خریداران پرداخته، عنوان شده که ترافیک اینترنتی روی مرورگرهای گوشی‌های هوشمند دوبرابر برنامه‌های نصب‌شده در این موبایل‌ها است.

در نگاه اول، این بررسی نتایج متضادی با شواهد جدید که نشان از برتری برنامه‌ها و تخصیص ۸۰ تا ۹۰ درصد از زمان ما در استفاده از گوشی‌های هوشمند دارند، پیش روی ما قرار می‌دهد.

با این وجود، هر دو یافته کاملا صحیح هستند. با استناد به اطلاعات ComScotr، مورگان استنلی اعلام کرده وب برنده این رقابت است. این خبری خوب برای کسانی است که هزینه‌های زیاد برای خرید و استفاده از برنامه‌های مختلف را متحمل می‌شدند و از سوی دیگر خبری خوب برای صاحبان برندها و شرکت‌هایی است که به دنبال روش‌هایی برای ارتباط بیشتر با مشتریان جدید هستند.

اما این گزارش در مقایسه با گزارش اخیر ComScore که ادعا کرده بود ۸۷ درصد از زمان کار با گوشی‌های هوشمند در آمریکا صرف استفاده از برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی می‌شود تناقضاتی دارد. در واقع ما از هر ۱۰ دقیقه کار با گوشی، ۹ دقیقه را صرف استفاده از برنامه‌ها می‌کنیم و این رقم از سال ۲۰۱۳ تا‌کنون ۹۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که زمان اختصاص داده شده به استفاده از مرورگر وب روی این دستگاه‌های هوشمند در مدت زمان مشابه فقط ۵۳ درصد افزایش یافته است.

تفاوت در این دو گزارش را می‌توان با تمرکز دقیق روی هر گزارش مشخص کرد. تحقیق انجام‌شده توسط مورگان استنلی روی بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد تمرکز کرده است. در این تحقیق از واژه «ترافیک اینترنتی» استفاده شده که البته می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد. این در حالی است که گزارش ComScore بر «زمان سپری‌شده توسط کاربر» تمرکز کرده است.

باید توجه کرد که دو مفهوم یادشده کاملا متفاوت هستند و در نتیجه تصویری متفاوت از آنچه در گوشی‌های هوشمند به وقوع می‌پیوندد را به نمایش خواهند گذاشت.

به‌عنوان مثال کاربران گوشی‌های هوشمند ممکن است ساعات زیادی را به انجام بازی‌های مختلف مانند Subway Surfer یا Game of War اختصاص دهند یا آن‌طور که از تحقیقات مشخص شده است ۸۰ درصد از زمان خود را در استفاده از پنج برنامه مشخص و محبوب ویژه دستگاه‌های هوشمند صرف کنند. البته در این زمان ممکن است از ۱۰ تا ۱۵ وب‌سایت شرکت‌های مختلف نیز بازدید کنند و چندین دقیقه را به مشاهده محتویات این وب‌سایت‌ها اختصاص دهند. بنابراین ترافیک اینترنتی (بخوانید بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد) را باید در دنیای وب گوشی‌های هوشمند و زمان اختصاص داده شده را باید در برنامه‌های گوشی‌های همراه جست‌وجو کرد.

با این توضیح و تفسیر مفصل، این پرسش به‌وجود می‌آید که این تحقیقات چه نتیجه‌ای دارند؟ شرکت‌های مختلف چه استفاده‌ای از این بررسی‌ها خواهند داشت و نهایتا بهترین روند اتخاذ شده توسط آنها چیست؟

پاسخ این پرسش بسیار ساده است. کاربران، مدت زمان زیادی را صرف استفاده از برنامه‌های مختلف نصب‌شده روی گوشی‌های هوشمند می‌کنند، بنابراین این برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و این امر برای شرکت‌ها و برندهایی که قصد دارند ارتباطی دائمی با مشتریان داشته باشند اهمیت ویژه‌ای دارد.

اما از آنجا که معمولا به‌طور متوسط هر کاربر چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ برنامه نصب‌شده روی گوشی خود دارد و این برنامه‌ها را برای سرویس‌ها، شرکت‌ها و خدماتی که ممکن است روزی به آن نیاز داشته باشد نصب نمی‌کند، تجربه ارائه سرویس‌های تحت وب شرکت‌ها باید در سطح عالی و قدرتمندی باشند. آنچه شما به‌عنوان صاحب تجارت یا یک شرکت انتظار دارید، تجربه کاری خوب در تعامل کاربران با شرکت شما است تا سرویس‌ها و خدمات عرضه‌شده توسط شما تاثیرگذار باشند.

از سوی دیگر مزایای بهره‌مندی از برنامه ویژه گوشی‌های هوشمند نیز مشخص است. این برنامه‌ها باعث می‌شوند کاربرانی که از مرورگرها برای دریافت خدمات عرضه‌شده توسط شما استفاده می‌کردند به کاربران همیشگی نرم‌افزار شرکت شما مبدل شوند.

این موضوعی است که گزارش مورگان استنلی نیز آن‌را تصدیق می‌کند. با استناد به این گزارش، فقط دو شرکت از ۳۰ خرده‌فروش برتر ایالات متحده آمریکا توانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد از بازدید خود را از طریق برنامه‌های گوشی‌های هوشمند دریافت کنند. این دو آمازون و والمارت هستند.

نویسنده گزارش در این باره می‌گوید: «این امر برای این دو شرکت بسیار مثبت است. در طول زمان ما معتقدیم استفاده بیشتر کاربران از برنامه‌ها می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های کاربران و مشتریان شود و در مقابل سهم مالی بیشتری از استفاده کاربران از سرویس‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.» هیچ شکی نیست که این استفاده بیشتر کاربران از نرم‌افزارها نهایتا برای شرکت‌ها و برندهای مختلف سودمند خواهد بود. در واقع با این روند شرکت‌ها نه‌تنها شانس سرویس‌دهی بهتر به کاربران را خواهند داشت بلکه در صورت برخورداری از زمینه مساعد می‌توانند درک بهتری از نیازها و عادت‌های آنها نیز داشته باشند و آنها را به نوعی وابسته به سرویس‌های عرضه شده کنند.

نکته کلیدی درخصوص گزارش مورگان استنلی آن است که این بررسی فقط ۵۰ شرکت برتر حاضر در بازار گوشی‌های هوشمند و نه کل فضای موجود در این بازار را بررسی کرده است. این در حالی است که فقط ۱۲ مورد از این ۵۰ شرکت شاهد استفاده بیشتر کاربران از برنامه‌های تلفن‌ همراه در مقایسه با سرویس‌های تحت وب هستند و اکثر این افراد نیز از سرویس‌های ارائه‌شده از سوی گوگل -که چهار مورد از ۱۲ مورد بالای لیست را به خود اختصاص داده‌اند- اسنپ‌چت، پینترست، یاهو، نت‌فلیکس و پاندورا بهره می‌برند.

نکته جالب اینکه سرویسی مانند یوتیوب نیز از طریق برنامه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند بیش از مرورگر وب مورد استفاده قرارگرفته است. در حالی‌که استفاده غالب از اینستاگرام و اسنپ‌چت در مرورگر تحت وب است.

برداشتی که در اینجا می‌شود این است که این اطلاعات در درجه اول نشان‌دهنده اهمیت تجربه کارآمد تحت وب است تا از آن طریق نیازهای کاربران فراهم و مسیری برای هدف اصلی یعنی نصب برنامه مشخص شود و به این ترتیب این کاربران به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.

نتیجه اینکه استفاه از مرورگرهای تحت وب روی گوشی‌های هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و گوگل در این قسمت از نفوذ بالایی بهره می‌برد.

با این وجود، گوگل در زمینه برنامه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند نیز عملکرد قابل قبولی ارائه کرده است. از سوی دیگر روندی که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک در طول سال‌های گذشته در پیش گرفته‌اند و آنچه این شرکت از یک غول دنیای تکنولوژی نمایش داده‌ نیز تاییدکننده آن است که شرکت‌هایی مانند گوگل با حضور بیش از پیش در بازار وب، در مقایسه با نرم‌افزارها، می‌توانند به نتایج مطلوب و دلخواه خود برسند. در نظر داشته باشید که گوگل، این غول جست‌وجوگر، صاحب محبوب‌ترین سیستم‌عامل ویژه گوشی‌های هوشمند یعنی اندروید نیز هست و همین امر نیز در موفقیت بیش از پیش آن بی‌تاثیر نبوده است.