ناسا از ساخت پهپادی خبر داده که زیر آب حرکت کرده و می‌تواند تبدیل به امید جدیدی برای رصد «اروپا»، (قمر مشتری) شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اروپا» نام یکی از ۶۲ ماه سیاره مشتری است. این ماه در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد. چهار ماه از بزرگ‌ترین ماه‏‌های مشتری به ترتیب دوری از این سیاره عبارت است از: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. «اروپا» دارای سطحی از یخ صاف و ترک خورده است.

تحقیقات گذشته محققان از وجود اقیانوسی از آب زیر سطح «اروپا» خبر داده بود. این قمر بیش از سه برابر زمین منابع آبی داشته، در نتیجه بررسی و مطالعه آن کاری دشوار بوده و فناوری‌های مخصوص به خود را می‌طلبد.

اکنون ناسا از ساخت پهپاد جدیدی خبر داده که می‌تواند در زیر آب حرکت کرده و به رصد و بررسی قمر «اروپا» بپردازد. این پهپاد می‌تواند مشکلات متعددی که در برابر کارشناسان ناسا برای رصد این قمر وجود داشت را حذف کند. این پهپاد در مراحل اولیه ساخت خود به سر می‌برد و کارشناسان ناسا امیدوارند تا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی بتوانند این پهپاد را تکمیل کرده و برای آغاز پروژه‌ای جدید به فضا پرتاب کنند.

مطالعه «اروپا» به این دلیل حائز اهمیت است که می‌تواند قمری برای یافتن حیات فرا زمینی در کهکشان راه شیری باشد. زیرا میزان اکسیژن و لایه‌های سطحی یخ زده «اروپا» برای حمایت از نمونه‌های زیادی از حیات از جمله جانوران میکروسکوپی کافی است. در حال حاضر، هیچ مدرک یا نشانه‌ای مبنی بر وجود حیات در این قمر کشف نشده، اما محققان امیدوارند که با مطالعات بیشتر بتوانند به شناخت کامل‌تری از این قمر دست پیدا کنند.