ایسنا: محققان نشان داده‏اند که می‏توان با کمک یک فناوری بی‏سیم، برق را در هر جهتی بین یک ساختمان چاپی سه‏بعدی انرژی خورشیدی و یک خودروی هیبریدی الکتریکی-گازسوز جریان داد.

مفهوم انرژی یکپارچه ساخت افزودنی (AMIE) در آزمایشگاه ملی اوک ریج وزارت انرژی آمریکا رونمایی شد. محققان آزمایشگاه اوک ریج برای ساخت و اتصال یک خودروی هیبریدی الکتریکی-گازسوز با یک ساختمان دارای انرژی خورشیدی برای تولید یک سیستم انرژی یکپارچه با شرکای صنعتی مشارکت کرده‏اند. هم خودرو و هم خانه با چاپگر سه‏بعدی در مقیاس بزرگ ساخته شده‏اند. به گفته محققان، نیرو می‏تواند در هر دو جهت بین خودرو و ساختمان از طریق یک فناوری بی‏سیمی که توسط آزمایشگاه آنها ساخته شده، جریان یابد.

این شیوه اجازه می‏دهد تا خودرو، برق مکمل ساختمانی به مساحت ۲۰ متر مربع را در زمانی‌که خورشید در حال درخشیدن است، فراهم کند.

محققان اظهار کردند که اتصال ساختمان به خودروی سه‏بعدی، مفهوم یکپارچه‏سازی دو جریان انرژی «ساختمان» و «حمل و نقل» را که معمولا به‌طور مستقل عمل می‏کنند، نمایش می‏دهد.

ما با مشارکت یکدیگر، ساختمانی را طراحی کرده‏ایم که شیوه‏های ساخت‏وساز را اصلاح کرده و خودرویی با برد به اندازه کافی طولانی را ساخته‏ایم که به‌عنوان یک منبع نیروی اولیه کار می‏کند. سیستم یکپارچه ما به کاربر اجازه می‏دهد تا از خودرویش چند استفاده داشته باشد. کنترل پیشرفته ساختمان و مدیریت نیرو، بهره‏وری از اجزای سیستم را به حداکثر می‏رساند. مرکز کنترل انرژی پروژه، تقاضای برق سیستم را با موازنه بین قدرت متناوب مجموعه خورشیدی ۲/ ۳ کیلوواتی ساختمان و نیروی مکمل خودرو مدیریت می‏کند.

محققان امیدوارند رویکرد یکپارچه آنها برای تولید انرژی، ذخیره‏سازی و مصرف، راه حلی را برای شبکه‏های برق مدرن که با چالش‏های مختلف مانند رویدادهای آب‏وهوایی شدید روبه‌رو هستند، معرفی کند.