ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دسترسی موتور جست‌وجوی «یوز» به یک میلیارد صفحه فارسی، تاکید کرد: لازم است متولیان موتورهای جست‌وجو و ایمیل‌های بومی جنبه‌های اقتصادی کار را هم با رعایت انصاف مد نظر قرار دهند.

محمود واعظی همچنین به سوالات مختلفی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات، پیوست فرهنگی، سیم‌کارت کودک و نوجوان و وضعیت جست‌وجوگرهای بومی پاسخ داد.

وی درباره موتورهای جست‌وجوی ایرانی اظهار کرد: تاکنون به‌طور جدی روی دو موتور جست‌وجو سرمایه‌گذاری شده و ما آنها را مورد حمایت قرار داده‌ایم. البته اعتقاد نداریم که اکنون این موتور جست‌وجو جانشین موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی شده، اما امیدواریم در حیطه مسائل فارسی‌زبان و داخلی به مرجعی تبدیل شود تا هم ما و هم دیگران بتوانیم به آن مراجعه کنیم.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: زیرساخت‌های مختلفی که در این خصوص به وزارت ارتباطات مربوط می‌شد، طراحی و اجرا شده و امیدواریم که تا پایان سال جاری تمام زیرساخت‌های این شبکه آماده شود. واعظی ادامه داد: البته باید توجه داشت که تمام موضوع شبکه ملی اطلاعات به زیرساخت‌های وزارت ارتباطات مربوط نمی‌شود؛ درواقع می‌توان به نوعی این شبکه را به ساخت جاده توسط وزارت راه و شهرسازی تشبیه کرد؛ چرا که اگر وزارت راه و شهرسازی یک جاده را بسازد و کار را تمام شده بداند، شدنی نیست؛ کار زمانی تمام شده که رفت و آمد مفید و روان در آن جاده انجام شود.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ توضیحاتی درباره پیوست فرهنگی پرداخت و گفت: پیوست فرهنگی از دغدغه‌های جدی دولت در وزارت ارتباطات است. از ابتدای دولت جدید هم ما با یک گروه فرهنگی که معمولا درخصوص طرح‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پروژه‌هایی را اجرایی کرده، قرار‌داد بستیم تا در این زمینه کار کند و در نهایت تلاش خوبی نیز صورت گرفت و پیوستی آماده شد که ما آن را برای دبیرخانه شورای عالی مجازی ارسال کردیم. وی تاکید کرد: ممکن است در نهایت پیوست نهایی تلفیقی از پیشنهادهای وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی باشد. اما در نهایت امیدواریم که این طرح در جلسات اول و دوم شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.