آیا باید آی‌فون 4S را به iOS 9 آپدیت کنیم؟

فارنت: در صورتی که شما نیز از قدیمی‏ترین گوشی هوشمند تولیدی اپل که از جدیدترین نسخه iOS پشتیبانی می‏کند بهره می‏برید مطمئنا با پرسشی که کاربران در چنین مواقعی روبه‌رو می‏شوند مواجه شده‏اید.

آی‌فون ۴ اس قدیمی‏ترین گوشی‏ هوشمندی است که iOS ۹ برای آن عرضه شده است تا کاربران این گوشی نیز از این امکان برخوردار شوند تا با به‏روزرسانی، مشکلات نرم‏افزاری گوشی خود را مرتفع و نرم‏افزار آن را به قابلیت‏های جدید تجهیز کنند. با این اوصاف و به‏رغم تعهد اپل به‏منظور برطرف کردن مشکلاتی مانند ایراد در اجرای برنامه‏ها و مشکل در باتری، همچنان باید اذعان کرد که تفاوت زیادی میان عبارت «iOS ۹ روی آی‌فون ۴ اس کار می‏کند» با عبارت «iOS ۹ بر روی آی‌فون ۴ اس به خوبی کار می‏کند» وجود دارد.

با این وجود تنها با دانلود و نصب جدیدترین نسخه سیستم‏عامل iOS می‏توان از عملکرد بهینه یا نامناسب آن روی آی‌فون ۴S اطمینان حاصل کرد. خوشبختانه برای دانلود نسخه جدید، تنها به ۳/ ۱ گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت که در مقایسه با iOS ۸ با نیاز به فضای ۶/ ۴ گیگابایت در واقع یک برتری به حساب می‏آید. بنابراین با خیال راحت می‏توانید روی گزینه دانلود کلیک و آن‏را نصب کنید.

در توضیح iOS ۹، شرکت اپل اعلام کرده سخت‏افزار و نرم‏افزار برای بیشترین مطابقت با هم تولید شده‏اند، اما درخصوص آی‌فون ۴S شاهد چنین ترکیبی نیستیم. مشکل با مشخصات ظاهری شروع می‏شود! آی‌فون ۴اس در دنیای گوشی‏های هوشمند با صفحه‏نمایش بزرگ هیچ جایی ندارد و این در حالی است که iOS ۹ برای گوشی‏هایی با صفحه‏نمایش بزرگ تولید شده است. همین امر باعث شده فعالیت‏های زیادی روی صفحه‏نمایش ۵/ ۳ اینچی این دستگاه هوشمند به خوبی انجام نشوند. به‏عنوان مثال در هنگام ارسال یک پیام متنی، تنها یکی از پیام‏های پیشین را می‏توانید مشاهده کنید زیرا صفحه‏کلید گوشی قسمت اعظمی از صفحه‏نمایش را پوشانده است. در برنامه‏های دیگر نیز متن به هم فشرده شده و نهایتا شاهد یک کابوس خواهید بود. با این وجود در ابتدای امر می‏توانید کمی امیدوار باشید. بازشدن برنامه‏ها و بارگذاری به طور قابل ملاحظه‏ای با سرعت پایین‏تر در iOS ۹ همراه نخواهد بود و این نکته‏ای است که وال‏استریت ژورنال نیز به آن اذعان کرده است. در مقایسه با اجرای این سیستم‏عامل روی آی‌فون ۶ شاهد چندین ثانیه وقفه‏ بیشتر در بازکردن برنامه‏ها و حتی منتظر ماندن پیش از شروع به دانلود محتوا از طریق وای‏فای خواهید بود. این مشکل به‏ویژه در هنگام استفاده از مالتی تسکینگ یا اشغال بودن حافظه گوشی به چشم می‏آید. با این وجود استفاده از مالتی تسکینگ جدید، همچنان در ۴S دلپذیر و چشم‏نواز است اما شاهد سرعت پایین‏تر هستیم.

در زمینه اجرای برنامه دوربین شاهد کاهش سرعت به‏طور چشمگیرتر هستیم. با این وجود iOS ۹ وجود یک باگ در iOS ۸ را مرتفع کرده است. مطابق با آنچه وال‏استریت ژورنال اعلام کرده، ۲۰ ثانیه زمان مورد نیاز برای مشاهده عکس‏ها بعد از گرفته شدن در iOS ۸ حالا به چیزی در حدود ۳ ثانیه کاهش یافته است. بزرگ‏ترین نقطه قوت موجود، امکان استفاده از حالت ویژه برای مواقعی است که باتری دستگاه شما ضعیف است تا نهایتا بتوانید با یک بار شارژ، مدت زمان بیشتری از دستگاه خود استفاده کنید. با این وجود بهره‏گیری از این قابلیت به قربانی شدن رفرش‏های انجام شده در پس زمینه و کاهش افکت‏های تصویری زیبا منجر خواهد شد.

با عرضه سخت‏افزارهای جدید، قابلیت‏های نرم‏افزاری جدیدی نیز به دستگاه‏ها اضافه خواهند شد که البته آی‌فون ۴ اس از برخی از مهم‏ترین‏های آنها مانند تاچ‏آیدی و اپل‌پی بی‏بهره مانده است. نیازی به اشاره نیست که ایردراپ، هندآف و پشتیبانی Metal API نیز جایی در این نسخه از آی‌فون ندارند. ترفندهای جدید iOS ۹ مانند کشیدن انگشت به سمت راست بر روی صفحه‏نمایش به‏منظور دسترسی به گزینه جست‌وجوی اسپات‏لایت، پیشنهادهای Siri و رسم شکل در برنامه یادداشت نیز در این دستگاه وجود ندارند.

با این اوصاف در صورتی که همچنان در دانلود و نصب iOS ۹ روی آی‌فون ۴ اس خود مردد هستید بد نیست بدانید که iOS ۷ عملکردی قابل قبول روی آی‌فون ۴S دارد با این وجود اپل و دیگر توسعه‏دهندگان برنامه‏های جانبی احتمالا پشتیبانی از آن را به‏زودی متوقف کرده و روی نسخه‏های جدیدتر تمرکز می‏کنند.