مرحله اول پروژه تحقیقاتی «طراحی و ساخت سیستم هشداردهنده برای انتقال پیام انحراف از مسیر به سایر رانندگان» در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا مختاری نیا، مدیر گروه ارگونومی دانشگاه، درباره این پروژه گفت: این پروژه در نوع خود حیطه ای از دانش ارگونومی است که می‌تواند مسیر تحقیقات آتی در حوزه ایمنی ترافیک و رانندگی را هموارتر سازد. بنا بر نظر دکتر مصطفی پویاکیان سرپرست تیم تحقیق، طراحی و ساخت سیستم هشداردهنده ای که بتواند پیام انحراف از مسیر را به درستی به سایر رانندگان انتقال دهد، یک نوآوری و ایده ای خلاقانه است که نمونه مشابه داخلی و خارجی آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: وجود چنین سیستم هشداردهنده‌ای قادر خواهد بود با ارسال پیام هشدار «انحراف از مسیر» از جانب خودرویی که راننده آن بی توجه، حواس پرت یا خواب آلوده است، در پیشگیری از مرگ و مصدومیت رانندگان و سرنشینان سایر خودروها نقش بسزایی ایفا کند. پویاکیان یادآور شد: در حال حاضر سیستم‌های هشداردهنده متنوعی برای آگاه‌سازی شخص راننده خاطی از رفتارهای مخاطره آمیز خود، طراحی و ساخته شدند که یکی از انواع آنها هشداردهنده انحراف از مسیر است.