بازار کامپیوتر در انتظار آغاز سال تحصیلی

دنیای اقتصاد: در شرایطی که انتظار می‌رود با شروع آغاز سال تحصیلی جدید، بازار کامپیوتر در ایران دستخوش تحولات خرید ابزارهای تکنولوژی آموزشی باشد، اما فروشندگان بازار اعلام می‌کنند که نسبت به گذشته تاثیر محسوسی را ندیده‌اند.

این روزها بازار لوازم تحریر مملو از خریدارانی است که برای آغاز سال تحصیلی به دنبال تکمیل کردن نیاز ابزارهای آموزشی خود هستند، اما وضعیت بازار کامپیوتر چندان خوش نیست و نگاهی به بازارهای کامپیوتر نشان می‌دهد که این اتفاق در این صنف نیفتاده است. به گفته برخی از فروشندگان به « دنیای اقتصاد» با توجه به راکد بودن بازار نمی توان انتظار بالایی برای خرید داشت.

با این حال محسن آتشی، مسوول فروش قطعات یک شرکت کامپیوتری اعلام می‌کند که با توجه به پایین بودن کیفیت برخی از محصولاتی که اخیرا در بازار بیشتر دیده می‌شود مراجعه برای تعمیر قطعات به شرکت‌های تخصصی زیاد شده است. او می‌گوید: «کار کردن در این صنف مانند صنف پزشکان است، اگر مردم قرار باشد در خرید چند جنس صرفه‌جویی کنند می‌توانند به جای خرید ۵ جنس ۳ جنس بخرند، اما اگر وسیله‌ای داشته باشند که خراب شده باشد و نیاز به تعمیر پیدا کند یا اگر بیمار شدند نمی‌توانند به تعمیرکار یا پزشک مراجعه نکنند. بنابراین در این بخش خیلی با تنش بازار مواجه نیستیم و با شروع سال تحصیلی هم کم و بیش با مشتریانی مواجهیم که در پی رفع نقص دستگاه‌های لپ‌تاپ یا پی‌سی خود هستند.»

به گفته او اما با این وجود به دلیل افزایش کالاهای بدون گارانتی و از نوع چینی با کیفیت پایین در بازار این دست از مراجعات هم افزایش داشته است: «جنس بدون گارانتی و اجناس فاقد کیفیت به هر دو طرف بازار، چه مشتری و چه فروشنده ضرر می‌رساند. در حال حاضر در بازار محصولاتی را می‌توان سراغ گرفت که برای دو سه سال ساخته شده و عمر کوتاهی دارند و قابل تعمیر و استفاده هم نیستند.» به گفته آتشی در حال حاضر ۲۰ درصد محصولات بازار را چنین اجناسی تشکیل می‌دهد. او اضافه می‌کند: «عمر پایین و فاقد کیفیت از ویژگی‌های چنین محصولاتی است. در حال حاضر از هر ۵ دستگاهی که برای تعمیرات مرجوع می‌شود یکی چینی و از نوع درجه سوم است.»

علیخانی یکی دیگر از فروشندگان بازار کامپیوتر از انتظار عمومی برای ثابت ماندن قیمت‌ها می‌گوید، هرچند که در چند ماه گذشته چنین اتفاقی کمتر افتاده است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بازار همچنان در رکود خود به سر می‌برد و کمتر از همکارانمان خبر می‌دهند که فروش خوبی داشته‌اند.

در این صنف هم اگرچه مردم با آغاز سال تحصیلی نیاز به خرید این دست از تجهیزات دارند، اما همه منتظر ثابت شدن قیمت ها هستند، چراکه در چند ماه گذشته اکثر فروشندگان به دلیل نیاز به نقدینگی اقدام به کم کردن قیمت کالاهایشان کرده‌اند و همین امر این شائبه را ایجاد کرده که بازار در آستانه کاهش قیمت تحت تاثیر رفع شدن تحریم‌های اقتصادی است.» او می‌گوید که تحریم‌ها و ثابت نبودن قیمت ارز به بازار کامپیوتر شوک وارد کرده و همین موضوع هم باعث شده تا دانشجویان و دانش‌آموزان هم منتظر ثابت شدن وضعیت این بازار باشند.