مهندسان در آمریکا نوعی مانیتور چسبی به نام Moxy ارائه داده‏اند که به ورزشکاران دریچه جدیدی برای نظارت بر عملکرد بدنشان حین تمرینات ورزشی ارائه می‏دهد.

به گزارش «ایسنا» این سیستم سطوح اکسیژن موجود در عضلات ورزشکاران را به صورت فوری رهگیری کرده و اطلاعات دریافتی را به همراه داده‏های سلامتی در برنامه نرم‏افزاری و تلفن همراه آنها نمایش می‏دهد.

مانیتور Moxy که توسط شرکت طراحی Fortiori ارائه شده، جعبه مشکی کوچکی است که می‏توان ‏آن را روی پوست پوشید. این سامانه دارای ابعاد ۱/ ۶×۴/ ۴×۱/ ۲ سانتی‏متر است و در تماس با پوست، ارائه‏ای از آشکارسازهای نوری و ال‏ا‏ی‏دی، نور نزدیک مادون قرمز را از میان پوست به بافت عضله انتقال داده تا خوانش‏هایی از سطوح اکسیژن خون انجام دهند.

نور مادون‏قرمز برای انجام این هدف کارآمد است، زیرا خون غنی از اکسیژن، نور مادون‏قرمز بیشتری جذب می‏کند. استفاده از آشکارسازها برای تحلیل نور موجود می‏تواند نشان‏دهنده چگونگی اکسیژن‏رسانی به خون باشد. با این حال، این سامانه برای ورزشکاران و سلامتی آنها طراحی شده و طیف گسترده‏ای از ورزشکاران، از موتورسیکلت‏سواران گرفته تا بازیکنان راگبی می‏توانند از آن استفاده کنند. این فناوری حتی در ورزش‏های آبی قابل استفاده است.

وزن این مانیتور ۴۰ گرم است و از آنتن‏های رادیویی برای به اشتراک‏گذاشتن داده‏ها با ابزار دیگر استفاده می‏کند. فرآیند شارژ Moxy حدود ۹۰ دقیقه طول می‏کشد و گفته می‏شود باتری لیتیوم پلیمری آن برای دست‌کم سه ساعت کار می‏کند. نوعی پورت میکرو یو‏اس‏بی نیز امکان شارژشدن و بازیابی داده‏هایی را می‏دهد که نمی‏توانند توسط سیگنال‏های رادیویی به اشتراک گذاشته شوند.