دنیای اقتصاد: رقابت اکوسیستم اندروید و اپل حالا دیگر از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها گذشته و به دنیای خودروهای هوشمند هم رسیده است. اپل و گوگل قرار است جنگ رقابتی خود را به‌زودی به صنعت خودرو هم بکشانند. خودروهای هوشمند که در سال‌های اخیر حسابی مورد توجه شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازان قرار گرفته‌اند، انتظار می‌رود بازار رقابتی جدیدی در آینده نزدیک باشد.

به این ترتیب است که شرکت‌های مختلف سعی دارند سهم بیشتری از این بازار داغ آینده را در دست بگیرند. اپل و گوگل هم با سیستم‌عامل‌های ویژه خود یعنی CarPlay اپل و Android Auto گوگل قرار است وارد این بازار شوند.

این دو شرکت پلت‌فرم‌های جدیدشان را برای خودروهای هوشمند در سال میلادی گذشته معرفی کردند و رونمایی از خودروهای هوشمند جدید مبتنی بر این سیستم‌عامل‌ها هم به‌زودی آغاز می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IHS، تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ میلیون خودرو از سیستم‌عامل Android Auto استفاده می‌کنند و ۱/ ۳۷ میلیون خودرو هم مبتنی بر سیستم‌عامل CarPlay اپل خواهند بود. کارشناسان موسسه BI Intelligence هم تخمین زده‌اند که تقریبا مجموع این تعداد برابر تمام خودروهای هوشمند تا آن سال خواهد بود. در گزارش اخیر منتشر شده توسط BI Intelligence، اولین حضور این دو شرکت بزرگ در صنعت خودروهای هوشمند بررسی شده است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل و اپل فرصت خوبی برای حضور در این بازار و ارائه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ویژه خودروهای هوشمند دارند.

این گزارش نشان می‌دهد که خودروهای هوشمند یکی از مهم‌ترین پلت‌فرم‌های دیجیتال جدید هستند و به همین دلیل می‌توانند در آینده‌ای نزدیک به بازار رقابتی بزرگی برای اپل و گوگل تبدیل شوند. پیش‌بینی می‌شود که از میان ۲۲۰ میلیون دستگاه خودرو هوشمندی که در سال ۲۰۲۰ در سطح جاده‌های جهان خواهند بود، کاربران سرویس‌های ویژه و هوشمند را در ۸۸ میلیون دستگاه از این خودروها فعال کنند.

پلت‌فرم‌های CarPlay اپل و Android Auto گوگل به رانندگان این امکان را می‌دهند تا گروهی از اپلیکیشن‌های موجود روی موبایل‌های هوشمندشان را روی مرکز سرگرمی خودروشان هم داشته باشند. در حال حاضر سهم CarPlay از بازار خودروهای هوشمند بیشتر از Android Auto است، اما این روند در طول زمان تغییر می‌کند. این دو سیستم‌عامل رابط کاربری کاملا متفاوتی دارند، اما امکانات و قابلیت‌های مشابهی در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. این دو پلت‌فرم به کاربران امکان کنترل گروهی از اپلیکیشن‌ها را از طریق فرمان صوتی داده و امکانات دیگری را روی صفحه نمایش مرکز سرگرمی خودرو هوشمند به آنها می‌دهند.

هر دو این سیستم‌عامل‌ها امکان دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل هوشمند را داده و گروهی از اپلیکیشن‌های دیگر را در اختیار آنها قرار می‌دهند. CarPlay اپل و Android Auto گوگل به‌طور ویژه برای افزایش دسترسی به سرویس‌های پخش موسیقی و نقشه در هرکدام از این پلت‌فرم‌ها مفید هستند. این پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند به اپل و گوگل در افزایش محبوبیت برند خود، افزایش درآمد از کالاهای دیجیتال و تبلیغات، کسب اطلاعات بیشتر از رفتار افراد در خودرو و موارد دیگر کمک زیادی بکنند.

رقابت اپل و گوگل روی داشبورد