234 دلار برای ساخت iPhone 6s

اقتصاد نیوز: قیمتی که شرکت بزرگ اپل برای گوشی‏های آی‌فون خود در نظر می‏گیرد، همواره بالاتر از سایر گوشی‏های هوشمند موجود در بازار است و همین امر، انتقادهایی را متوجه این شرکت می‏کند. حال این سوال مطرح می‏شود که قیمت تمام‏شده قطعاتی که اپل در این گوشی‏های هوشمند مورد استفاده قرار می‏دهد، چقدر است؟

در همین رابطه، شرکت Merrill Lynch که در بخش سرمایه‏گذاری بانکی فعالیت دارد، با به‌کارگیری گروهی از کارشناسان و متخصصان و بررسی قیمت اجزای این گوشی‏ها به‌طور مجزا، تحلیل جامعی را در خصوص قیمت قطعات مورد استفاده و همچنین فناوری ۳D Touch در گوشی‏های آی‌فون ارائه کرده است.

قیمت تمام‏شده برای تامین قطعات و فناوری‌های به‌کار رفته در گوشی آی‌فون ۶‏اس تنها ۲۳۴ دلار برای این شرکت هزینه دارد.

در این بین، رادیوهای سلولی و سیلیکونی تقریبا نیمی از هزینه‏های این گوشی را به خود اختصاص داده‏اند. اگر بخواهیم نگاهی جزئی‏تر به این هزینه‏ها داشته باشیم، می‏توان گفت اپل مبلغ ۲۵ دلار را برای پردازنده A۹ با لیتوگرافی ۱۹ نانومتری، ۲۰ دلار برای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، ۳۶ دلار برای رادیوی سلولی و ۲۲ دلار برای سنسور اثر انگشت هزینه می‏کند.

همچنین، صفحه نمایش این گوشی تقریبا ۷۴ دلار و سایر بخش‏ها همانند شاسی آلومینیومی و اتصالات داخلی این اسمارت‏فون نیز ۳۳ دلار برای این شرکت آب می‏خورد. با این اوصاف، اپل تنها ۲۳۴ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی آی‌فون ۶‏اس هزینه می‏کند و با توجه به قیمت ۷۵۰ دلاری این گوشی، می‏توان به این اختلاف قیمت در ساخت و فروش این اسمارت‏فون پی برد.

البته نباید سایر هزینه‏هایی همانند توسعه و تحقیقات، بازاریابی و توزیع این گوشی بین کاربران را فراموش کرد.با در نظر گرفتن تمامی این موارد، بازهم نمی‏توان چنین قیمتی را برای آی‌فون ۶‏اس قابل توجیه دانست و همین امر باعث شده تا شرکت اپل به یکی از پردرآمدترین شرکت‌های فعال در بازار گوشی‏های هوشمند تبدیل شود.